به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۲۴، ۱۴۰۱

جان باختن چهار زندانی در اوین

 بند هفت زندان اوین منفجرشده است

15.jpgایران وایر - بر اساس اخباری که به ایران‌‎وایر رسیده است در بند هفت و هشت زندان اوین آتش‌سوزی رخ داده و آتش و دود رویت شده بر بالای زندان به همین سبب ایجاد شده است.

گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که صدای شلیک دستکم ۱۵۰ تیر شنیده شده و آژیر خطر از صبح چند بار به صدا درآمده است.

علاوه بر شنیده شدن صدای آژیر خطر در طول امروز منابع آگاه می‌گویند صدای این آژیر از یکساعت قبل از آتش‌سوزی بصورت ممتد شنیده شده و قطع نشده است.

همچنین گفته می‌شود که درهای سایر بندها بسته شده است.

شاهدان عینی می‌گویند اتوبان یادگار امام بسته شده و در اتوبان چمران دود غلیطی دیده می‌شود.

به گفته برخی از شاهدان ماموران امنیتی اجازه توقف هیچ‌یک از خودروهای عبوری از نزدیکی اوین را نمی‌دهند و با ضربه زدن به بدنه خودروها آن‌ها را وادار به حرکت می‌کنند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

از ساعاتی پیش تصاویری از زندان اوین در شبکه‎‌های اجتماعی منتشر شده بود که آتش و دود را بر فراز این زندان نشان می‌‎داد و همچنین صدای تیراندازی در زندان اوین به گوش می‌‎رسید.

در تصاویر دیگری که ساکنان مناطق مسکونی اطراف زندان اوین منتشر کردند مشخص است که حرکت متورسواران امنیتی و انتظامی به سوی این زندان دیده می‌‎شود.

با توجه به تراکم بالای زندانیان این زندان و بازداشتی‌های اعتراضات سراسری نگرانی‌هایی نسبت به جان افراد محبوس در این زندان احساس می‌شود.

پیش از این نیز زندان لاکان در رشت آتش گرفته بود. به گفته مقامات رسمی حداقل هشت نفر در آن آتش سوزی کشته شدند.


جان باختن چهار زندانی در اوین و حال وخیم چهار نفر دیگر

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز یکشنبه نوشت که چهار زندانی فوت شده «جزو محکومین سرقت بودند». این خبرگزاری اضافه کرد که حال چهار زندانی دیگر نیز وخیم گزارش شده است.

بر اساس گزارش میزان، همچنین ۶۱ زندانی مجروح شدند و ۱۰ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری هستند.

پیش از این ایران اینترنشنال از جان باختن چهار زندانی خبر داده بود.

بر اساس گزارش‌ها، پس از شلیک بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ تیر، زندانیان برای خروج به محوطه اقدام کردند و در سالن ۴ در جنوب زندان، درها را شکستند، اما هنگامی که به آخرین در رسیدند، گارد امنیتی در سالن‌ها شروع به شلیک گاز اشک‌آور و گاز رنگی کرد.

همچنین حال تعدادی از زندانیان به دلیل تنفس حجم بالای دود و گاز وخیم شد و به بهداری منتقل شدند و تعدادی دیگر از زندانیان نیز در اثر اصابت تیرهای ساچمه‌ای زخمی و در بهداری زندان بستری شدند.

تعدادی از زندانیان سیاسی پس از آتش‌سوزی شامگاه شنبه با خانواده خود تماس گرفته‌اند اما از وضعیت تعدادی از آنان اطلاعی در دست نیست.

در همین حال روایت متناقض رسانه‌های دولتی درباره آتش‌سوزی در این زندان ادامه دارد.

مصطفی نیلی، وکیل تعدادی از زندانیان سیاسی، در توییتی خبر داد که تعدادی از زندانیان سیاسی در بند هشت اوین پس از پایان درگیری‌ها توسط گارد ویژه از بند منتقل شده‌اند و اطلاعی از وضعیت آنان در دست نیست.

گزارش‌هایی نیز درباره انتقال ۴۰ نفر از زندانیان این بند و بی‌خبری از وضعیت آنان منتشر شده است.

گزارش‌های ضد و نقیض

پس از گذشت بیش از ۱۲ ساعت از این اتفاق هنوز روایت متناقض رسانه‌های حکومتی درباره دلیل آتش‌سوزی و اتفاقات پس از آن ادامه دارد.

خبرگزاری فارس،‌ وابسته به سپاه پاسداران، دلیل صداهای انفجار پس از آتش‌سوزی اوین را مربوط به رفتن برخی زندانیان فراری از زندان بر روی «میدان مین‌» واقع در ضلع شمالی زندان در کوه ذکر کرد.

با این حال این خبرگزاری دقایقی بعد به نقل از «یک منبع آگاه» خبر خود را رد کرد و نوشت: «هیچ زندانی روی مین نرفته است.»

فارس همچنین آتش‌سوزی زندان اوین را ناشی از آتش زدن «انبار لباس و کارگاه کارآفرینی» زندان در پی یک «درگیری صوری» میان زندانیان دو بند هفت و هشت و «اقدامی از پیش طراحی‌شده» خواند.

این در حالی است که خبرگزاری ایرنا به نقل از یک مقام ارشد امنیتی نوشته بود که درگیری بین زندانیان با پرسنل زندان اوین صورت گرفته و پس از آن انبار لباس زندانیان دچار آتش‌سوزی شده است.

محسن منصوری، استاندار تهران، گفته بود که «مساله اصلی در بندی بود که اراذل و اوباش آنجا حضور داشتند، با حضور سریع مجموعه نیروی انتظامی، یگان امداد و یگان ویژه، مشکل خاصی نیست و وضعیت زندان کاملا تحت کنترل بوده و آرامش در مجموعه زندان برقرار است.»

با این حال خبرگزاری ایسنا نوشت که در زندان اوین «بندی مخصوص اراذل و اوباش وجود ندارد.»

به گفته شاهدان عینی، از ساعت هشت شب آتش‌سوزی در زندان اوین مشاهد شد و همزمان صدای آژیر و تیراندازی در زندان به صورت ممتد آغاز شد. این در حالی است که به گفته شاهدان، آژیر زندان از صبح چندین‌بار به صدا درآمده بود.