به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۲۴، ۱۴۰۱

یک دختربچه ۷ ساله در جریان اعتراضات مردمی در ایران با گلوله مستقیم کشته شد

 

مرکز حقوق بشر ایران روز شنبه ۱۵ اکتبر/۲۳ مهرماه، در یک پیام توییتری از کشته شدن یک دختر بچه ۷ ساله در جریان اعتراضات گسترده مردمی در این کشور خبر داد. بنا بر این توییت، هلن احمدی، دخترربچه هفت ساله اهل بوکان، با گلوله مستقیم کشته شده است. 

در حالی که طبق آمار فعالان حقوق بشر ایران دست‌کم ۲۹ کودک تاکنون در جریان اعتراضات ضد‌حکومتی در این کشور کشته شده‌اند، مرکز حقوق بشر ایران روز شنبه ۱۵ اکتبر/۲۳ مهرماه، با انتشار پیامی در توییتر کشته شدن هلن احمدی، یک دخترربچه هفت ساله در بوکان را تایید کرد.

بر اساس این پیام توییتری، هلن احمدی روز چهارشنبه ۲۱ مهرماه، هنگام برگشتن از مدرسه، بر اثر اصابت گلوله مستقیم، جان خود را از دست داد. تاکنون رسانه‌های حامی جمهوری اسلامی ایران واکنشی در مورد این خبر نشان نداده‌اند. 

در همین حال، خبرگزاری کرد پرس نیز در گزارشی به نقل از شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرد یک دختربچه هفت ساله اهل بوکان در حین شعار دادن، بر اثر تیراندازی کشته شد. 

با اینکه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران خبر کشته شدن هلن را در کانال تلگرامی‌ خود منتشر کرده بود، اما این شورا خبر اخیر را چند ساعت پس از انتشار آن حذف کرد. 

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران شامگاه جمعه نیز در گزارشی اعلام کرد که یک دانش‌آموز دختر در اثر حمله روز پنج‌شنبه لباس شخصی‌ها به دبیرستان شاهد در اردبیل، جان خود را از دست داده است. 

علی محبوبی‌پور، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل خبر اخیر را تکذیب کرد و به خبرگزاری ایرنا گفت: «در اردبیل تاکنون هیچ کشته و مجروحی نداشتیم و حتی دستگیری افراد هم در این شهر قابل توجه نبوده است.»

به رغم اظهارات علی محبوبی‌پور، گزارش‌ و ویدیوهای غیر رسمی در شبکه‌های اجتماعی حکایت از آن دارد که پس از حمله لباس شخصی‌ها به دبیرستان شاهد، ده‌ها دانش‌اموز زخمی و مفقود شدند.

سینا قنبرپور، روزنامه‌نگار، روز شنبه در پیامی در توییتر ضمن تایید به کما رفتن یکی از دانش‌آموزان زخمی شده دبیرستان شاهد نوشت که سرنوشت این دانش‌آموز نامشخص است.