به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۰۶، ۱۴۰۲

6 فعال محیط زیست زندانی با پایان مرخصی به زندان اوین بازگشتند

 مراد طاهباز، متهم دیگر این پرونده که تابعیت سه گانه دارد همراه با این شش فعال محیط زیست به مرخصی چند روزه اعزام نشد

نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، هومن جوکار، امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان و سام رجبی، شش نفر از فعالان محیط زیست زندانی که در آستانه نوروز و سال نوی شمسی برای اولین بار از زمان بازداشت‌ در بهمن 96 همزمان به مرخصی از زندان اوین اعزام شده بودند، پس از اتمام مرخصی پنج روزه به زندان اوین بازگشتند.

این شش فعال محیط زیست به دلیل عدم تمدید مرخصی، شامگاه شنبه 5 فروردین، بار دیگر برای تحمل ادامه حبس به زندان اوین بازگشتند.

مراد طاهباز، متهم دیگر این پرونده که تابعیت سه گانه ایرانی، بریتانیایی و آمریکایی دارد همراه با این شش فعال محیط زیست به مرخصی چند روزه اعزام نشد.

کتایون رجبی، خواهر سام رجبی، در توییتی بازگشت این فعالان محیط زیست به زندان را تایید کرد و نوشت: آنها «در تلخ‌ترین بهار ایران بعد از 5 سال با هم به مرخصی آمدند و امشب امشب [شنبه شب پنجم فروردین] بعد از 5 روز به زندان اوین بازگشتند.»

بازداشت نزدیک به 55 نفر از فعالان محیط زیست در شهرهای مختلف ایران در بهمن و اسفند 96، نخست با بازداشت هفت نفر از فعالان محیط زیست، آغاز شد که تعدادی از آن‌ها، مسئولان و همکاران مؤسسه «حیات وحش پارسیان» بودند و تعدادی دیگر با مؤسسه «حافظان طبیعت لاوردین» همکاری داشتند.

کاوه مدنی از جمله بازداشتی‌ها معاون پیشین سازمان حفاظت محیط زیست ایران بود و محسن اسلامی استادیار دانشگاه و کارشناس آلودگی‌های زیست محیطی، هر دو از سمتشان استعفا داده و به تبعید خودخواسته رفتند.

دونفر نیز از بازداشتی‌ها به طرز مشکوکی فوت کردند. قوه قضائیه مرگ سیدامامی را «خودکشی در زندان» اعلام کرد ولی خانواده، همکاران و دوستان وی این ادعا را تکذیب کرده‌اند.

اخیرا سپیده کاشانی با نوشتن نامه‌ای از اوین، جزئیاتی تکان‌دهنده از شکنجه‌های خود در بازداشت اطلاعات سپاه را برای نخستین بار افشا کرد. در این نامه، کاشانی از بازجویی خود در اتاقی «خونی» و «تاریک»، تهدید خود و همسرش به قتل و اعدام، نشان‌دادن «فیلم جسد کاووس سیدامامی» به او در حین بازجویی و تهدید به قتل همسرش توسط بازجو خبر داد.

پیش‌تر نیلوفر بیانی نیز در نامه‌ای از شرح شکنجه‌های خود توسط ماموران اطلاعات سپاه جهت اخذ اعترافات ساختگی نوشته بود که در معرض «شدیدترین شکنجه‌های روحی و روانی، تهدید به شکنجه فیزیکی و تهدیدهای جنسی» قرار گرفته است.