به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۰۵، ۱۴۰۲

شمار کشته‌شدگان حملۀ آمریکا علیه نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه به ۱٩ نفر رسید

 بایدن در واکنش به تنش‌ها در سوریه: آمریکا آماده است برای محافظت از مردم خود قاطعانه عمل کند

رئیس جمهور آمریکا در سفر رسمی خود به کانادا تصریح کرد فرمان حمله تلافی جویانه به پایگاه‌های گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران در سوریه را صادر کرده است.

درگیری آمریکا با نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی هنوز در سوریه به طور کامل پایان نیافته است. در این وضعیت جوبایدن گفته است که آمریکا برای حمایت از شهروندان خود تردید نخواهد کرد. به گفتۀ سازمان‌های غیر دولتی، حملۀ آمریکا حداقل ۱٩ نفر از این نیروها را کشته است.


تا ساعات نیم شب جمعه ۴ فروردین، شلیک موشک به مواضع آمریکایی به طور پراکنده ادامه یافت. به گفتۀ سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، نیروهای آمریکایی نیز به نوبۀ خود به این شلیک‌ها پاسخ داده‌اند.


این درگیری‌ها از روز پنجشنبۀ گذشته، با حمله پهپادی نیروهای وابسته به سپاه پاسداران علیه مواضع آمریکایی آغاز شد. در واکنش، آمریکا یک حملۀ هوایی سریع انجام داد که تا امروز – شنبه پنج فروردین – دست کم ۱٩ نفر را کشته است.


شب گذشته جوبایدن با تأیید این حمله هشدار داد که «آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست، اما آماده است برای محافظت از مردم خود قاطعانه عمل کند» .


در حال حاضر چند صد سرباز آمریکایی در سوریه مستقر هستند. وظیفۀ آنها مبارزه با بقایای داعش اعلام شده است. اما نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی تاکنون بارها به مواضع آمریکایی‌ها حمله کرده‌اند. این نوع حملات معمولاً در واکنش به برخی رفتارها یا تصمیم‌های سیاسی واشنگتن صورت می‌گیرد.