به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۱۱، ۱۴۰۲

محمدعلی ابطحی به امام جمعه لاهیجان:

ادبیات شما به گسترش بی‌حجابی می‌انجامد

محمدعلی ابطحی، رئیس‌دفتر پیشین محمد خاتمی، در پیامی توئیتری از لحن امام جمعه لاهیجان علیه زنان بی‌حجاب انتقاد کرد و نوشت: «ادبیات شما فقط به گسترش بی‌حجابی می‌انجامد.»

پیشتر جواد سلیمانی، امام جمعه لاهیجان، در پیامی توئیتری، زنان بی‌حجاب را به دشمنانی مهاجم تشبیه کرده‌ بود که توانسته‌اند با حضور خود، این شهر را «در آستانه سقوط» قرار دهند.

جواد سلیمانی از هم‌فکرانش درخواست کمک کرده و نوشته بود: «شهر داره سقوط می‌کنه.»

او زنان بی حجاب‌ را «فرزندان این آب و خاک» خواند و خطاب به امام جمعه لاهیجان نوشت: «ادبیات شما فقط به گسترش بی‌حجابی می‌انجامد.»

در مقابل، محمدعلی ابطحی نوشت که «بی حجابی ها دشمن خارجی نیستند که شهر سقوط کند» و آنها را «فرزندان این آب و خاک» نامید.

حملات لفظی مقامات جمهوری اسلامی علیه بی‌حجابان در روزهای اخیر شدت گرفته است. از جمله این که احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، کشف حجاب زنان را مصداق «بی‌دینی و لامذهبی» این افراد توصیف کرد.

این اظهارات نیز با انتقاد محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم، مواجه شده است.

آقای فاضل میبدی در پیامی توئیتری، میان بی‌حجابی و بی‌دینی تفاوت قائل شده و پرسیده است: «کدام فقیهی گفته اگر کسی بی‌حجاب شد بی‌دین است؟»

این فعال مذهبی اصلاح‌طلب در ادامه خواستار عزل امام جمعه مشهد یا تذکر مسئولان به او شده است.

با گذشت چندین ماه از آغاز حرکت مدنی زنان و برداشتن روسری‌ها، مقابله دستگاه‌های حکومتی برای اعمال حجاب اجباری با شکست مواجه شده است.

ویدیوها و تصاویر منتشرشده از شهرهای مختلف ایران، حاکی از حضور پررنگ زنان بی‌حجابی است که با خواست حاکمیت به مخالفت برخاسته‌اند و حق انتخاب پوشش را موضوعی شخصی می‌دانند.

در شرایطی که بنا بر تصاویر منتشرشده، زنان با‌حجاب و بی‌حجاب در جامعه در کنار یکدیگر مشاهده می شوند، اما معترضان به آنچه بی‌حجابی می نامند، همچنان به برخورد و گاهی درگیری با دختران و زنان بر سر حجاب ادامه می‌دهند.

صدای آمریکا