به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۲۴، ۱۴۰۱

کمیته پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران خواستار آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی شد

 

کمیته از قوه قضائیه خواسته‌‌ است پرونده روزنامه‌نگاران نام‌برده بسته شود

کمیته پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی در ایران، در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه خواستار آزادی روزنامه‌نگاران زندانی، از جمله نیلوفر حامدی و الهه محمدی شد.


این کمیته، سه‌شنبه 23 اسفند، با استناد به گزارش‌های موجود از سوی مسئولان روزنامه «شرق» و «هم‌میهن»، تاکید کرد که حامدی و محمدی «تحت دستور رسانه خود صرفاً به انجام وظیفۀ حرفه‌ای پرداخته و مرتکب خطایی نشده‌اند تا مستحق چنین سخت‌گیری شدیدی باشند».


در روزهای گذشته شماری از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران داخل کشور در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه ایران، خواستار آزادی این دو روزنامه‌نگار در بند شده بودند.


کمیته پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی که متشکل از بدرالسادات مفیدی، مهدی رحمانیان، الیاس حضرتی، کامبیز نوروزی و محمد مهاجری، است در این نامه از قوه قضائیه ایران خواسته‌‌اند که پرونده روزنامه‌نگاران نام‌برده بسته شود یا درغیر این‌ صورت، دست‌کم به فوریت از زندان آزاد شده و شرایط برای دادرسی عادلانه این افراد فراهم شود.


نیلوفر حامدی، خبرنگار اجتماعی روزنامه «شرق»، 30 شهریور، از اولین خبرنگاران بازداشت شده در جریان اعتراضات اخیر بود.


الهه محمدی، خبرنگار اجتماعی روزنامه «هم‌میهن»، نیز 4 آبان بازداشت شد. او پیش از بازداشت برای تهیه گزارشی از مراسم دفن مهسا (ژینا) امینی به سقز سفر کرده بود.


این دو روزنامه‌نگار هم‌اکنون در زندان زنان قرچک ورامین محبوس هستند.


انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، 21 دی ماه گزارش داد که از زمان آغاز اعتراضات اخیر در ایران حدود 74 روزنامه‌نگار و عکاس خبری در کشور بازداشت شده‌اند.