به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۲۴، ۱۴۰۱

قانونگذار بریتانیایی: سپاه پاسداران دیوانه‌ای است که از شکنجه و‌ قتل زنان لذت می‌برد

نماینده محافظه‌کار: دولت بریتانیا به چه شواهدی فراتر از شواهد فراوان موجود نیاز دارد تا سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی اعلام کند؟ 

جان کرایر، نماینده حزب کارگر بریتانیا، در جریان جلسه استماع از وزیر خارجه این کشور، سپاه پاسداران ایران را «فاشیست» و «دیوانه» نامید که «از شکنجه و قتل زنان لذت می‌برند».


به گزارش روزنامه «استاندارد»، این جلسه روز سه‌شنبه در دفتر «امور خارجه، مشترک‌المنافع و توسعه» مجلس عوام برگزار شد، و طی آن نمایندگان پارلمان بریتانیا خواستار تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران شدند.


جمعی از نمایندگان مجلس عوام در این جلسه جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا را درباره مواضع دولت این کشور در قبال سپاه پاسداران مورد سوال قرار دادند و خواستار توضیح درباره عدم اقدام قاطعانه دولت در این باره شدند.


کرایر گفت: «هر دو سوی مجلس [احزاب کارگر و محافظه‌کار] سپاه پاسداران را فاشیست و دیوانه می‌دانند که به ویژه از شکنجه و قتل زنان لذت می‌برند. به گمانم وزیر خارجه هم با ما موافق است.... پس چرا گام نهایی را برنمی‌دارید و آنها را تروریستی اعلام نمی‌کنید؟»


گرگ اسمیت، نماینده محافظه‌کار، نیز در تایید سخنان کرایر گفت: «شواهد وحشی‌گری سپاه پاسداران، به‌ویژه نسبت به زنان، واضح است. شواهد نفوذ شرورانه گسترده‌تر آنها در منطقه هم واضح است. به همین ترتیب حمایت آنها از روسیه، و دست‌اندازی آنها به اروپا، از جمله تهدیدات در خاک کشورمان، نیز روشن است.»


این نماینده سپس پرسید بنابراین وزیر خارجه و دولت بریتانیا به چه شواهدی فراتر از این‌ها نیاز دارند تا سپاه پاسداران را، چنانکه وی بارها از پارلمان خواسته، یک سازمان تروریستی اعلام کنند؟


کلورلی در پاسخ گفت: «تصمیم درباره تحریم و تروریستی اعلام کردن [سپاه] امری است که مدام در دولت درباره‌اش بحث و گفت‌وگو می‌کنیم، و هر تصمیمی درباره این موارد با هماهنگی کل دولت اتخاذ خواهد شد. من قصد ندارم درباره اقدامات آتی دولت حدس و گمان بزنم.»