به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۰۶، ۱۴۰۲

جزئیات طرح اعمال حجاب اجباری:

  از جریمه سه میلیارد تومانی تا ابطال گواهینامه و پاسپورت

یک نماینده مجلس شورای اسلامی از جزئیات طرحی پرده برداشت که به گفته او به رویت علی خامنه‌ای هم رسیده است. بر اساس این طرح، برای کسانی که حجاب اجباری را رعایت نکنند مجازات‌هایی مثل جریمه تا سه میلیارد تومان، ابطال گواهینامه رانندگی و پاسپورت و ممنوعیت استفاده از اینترنت درنظر گرفته می‌شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها در ایران، حسین جلالی، نماینده مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه شش فروردین گفت طرح «عفاف و حجاب» با برگزاری «۳۰۰ جلسه با شورای انقلاب فرهنگی و شورای امنیت ملی» نهایی شده و «خدمت رهبری و قوه قضاییه» نیز رسیده است؛ اما این دو نهاد هنوز به این اظهارات واکنش نداشته‌اند.

مطابق طرح مذکور حجاب اجباری در هفت بخش «داخل خودروها، داخل اماکن و رستوران‌ها، ادارات و سازمان‌های دولتی، مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها، فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها، فضای مجازی سلبریتی‌ها، کف خیابان و معابر» نظارت خواهد شد.

به ادعای جلالی، مواجهه در این طرح «کاملا هوشمند» است و «هیچ تقابل فیزیکی وجود ندارد» و جریمه‌های آن نیز بین «۵۰۰ هزار تومان تا سه میلیارد تومان» تعیین شده است. همچنین «ابطال گواهینامه رانندگی، ابطال پاسپورت، و برای سلبریتی‌ها و کسانی که کانال و وبگاه و عضو بالا دارند ممنوعیت استفاده از اینترنت» در نظر گرفته شده است.

با وجود این که جلالی از «طرح حجاب و عفاف» سخن گفته، اما او از سویی تاکید کرده است: «دولت باید یکی دو هفته آینده لایحه بیاورد و تصویب و ابلاغ شود و ضمانت اجرایی آن را بالا بردیم و ان‌شاءالله اجرا می‌شود.»

پیشتر، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفته بود شاید نیاز باشد برخی از قوانین «عفاف و حجاب» جرم‌انگاری شوند.

پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز دور تازه‌ای از اعتراضات سراسری که شعار «زن زندگی آزادی» یکی از محورهای اصلی آن است، عده قابل توجهی از زنان و دختران در ایران به حجاب اجباری تن نمی‌دهند؛ اقدامی که صدای امام‌جمعه‌ها و برخی مقامات دیگر را درآورده است.

چنان‌که، محمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج «وضعیت افتضاح حجاب» را «یکی از دلایل کم شدن برکات زندگی و قطع شدن نزولات آسمانی» دانسته و گفته است: «کسی که کشف حجاب می‌کند در زمین دشمن قدم برمی‌دارد و باید با او مقابله کرد.»

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نیز واتس‌اپ و اینستاگرام را «فراماسونی» خوانده و تأکید کرده که وظیفه شورای عالی فضای مجازی را مقابله با «بی‌دینی‌ها و لامذهبی‌های شبکه‌های خارجی» است و «بخش سینما و هنر وزارت ارشاد و شبکه‌های افسارگسیخته فضای مجازی باید تحت کنترل در بیاید.»

هرچند پس از آغاز اعتراضات سراسری تا کنون گشت ارشاد از خیابان‌ها برچیده شده، اما پیامک‌های تذکر عدم رعایت حجاب اجباری برای افراد ارسال می‌شود و جمهوری اسلامی روش‌های دیگری از جمله پلمب کسب و کارها و مراکز درمانی را نیز به شیوه‌های پیشین برخورد با زنان افزوده است.

تاکنون گزارش‌های متعددی از پلمب مراکز تجاری و درمانی به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری منتشر شده است.

از سویی، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۹ اسفند در نشست شورای حقوق بشر در ژنو، حجاب اجباری را نقض حقوق بنیادین و کرامت انسانی زنان خواند و گفت تمام ایرانیان خواهان پایان تبعیض جنسیتی هستند.

صدای آمریکا