به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۲۷، ۱۴۰۱

ادامه تهدید نهادهای امنیتی و قضایی علیه زنان و فعالان جنبش «زن، زندگی، آزادی»

 

مادر عرفان رضایی‌نوایی از معترضان کشته‌شده در آمل در صفحه اینستاگرام خود از تماس تلفنی و احضار خویش توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی خبر داد

پس از گذشت حدود 6 ماه از جنبش «زن، زندگی، آزدی» در ایران، مقامات جمهوری اسلامی و نهادها و شخصیت‌های نزدیک به حکومت، فشارها علیه زنان و فعالان جنبش را تشدید کردند. در همین رابطه، صادق جعفری‌چگنی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان جمعه 26 اسفند گفت که «دستورات قضایی به ضابطان در برخورد با افرادی که حجاب شرعی را رعایت نکنند صادر شده است.» او تصریح کرد: «اماکن و مغازه‌ها و وسیله نقلیه مورد استفاده که سبب نشر و اشاعه بی‌حجابی شوند پلمب و توقیف خواهند شد.»

همزمان، 46 نفر از مدیران حوزه‌های علمیه تهران طی نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران درخواست آزادی حجاب توسط زنان ایران را «برهنگی» توصیف کرده و مقامات را به‌دلیل عدم برخورد با زنان به «انفعال» متهم کردند.

این مدیران حوزه مدعی شدند که در صورت «عقب‌نشینی از قانون حجاب» اجباری، دلیلی برای «‌پافشاری بر سایر قوانین» وجود نخواهد داشت.

از سویی، فرزانه‌ بزره‌کار، مادر عرفان رضایی‌نوایی از معترضان کشته‌شده در آمل در صفحه اینستاگرام خود از تماس تلفنی و احضار خویش توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با اتهام «تبلیغ علیه نظام» خبر داد.

عرفان رضایی‌نوایی، 21 ساله، سی‌ام شهریور در آمل با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

مادر رضایی در پست اینستاگرامی خود تاکید کرده که پسر او را «فقط و فقط حکومت قاتل جمهوری اسلامی» کشته است.

نهادهای امنیتی و قضایی طی روزهای اخیر فشار بر خانواده و بستگان بازداشت‌شدگان و کشته‌شدگان اعتراضات اخیر را افزایش داده‌اند.

پیشتر نیز علی آدینه‌زاده پدر و مرضیه آدینه‌زاده خواهر ابوالفضل آدینه‌زاده، نوجوان کشته‌شده در مشهد هم 16 اسفند به شعبه 903 بازپرسی دادسرای این شهر احضار شدند.

حساب توییتری 1500 تصویر هم نوشت که «خواهر مجیدرضا رهنورد، درحالیکه ترم‌های پایانی رشته‌ حقوق را در دانشگاه می‌گذراند، تنها به‌دلیل اینکه خواهر مجیدرضاست، از دانشگاه اخراج شد.»

مجیدرضا رهنورد، 23 ساله‌ و اهل مشهد تنها 23 روز پس از بازداشت در جریان اعتراضات سراسری به اتهام «محاربه» اعدام شد.

فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری از معترضان کشته‌شده در قزوین هم جمعه در صفحه «اینستاگرام» خود با انتشار نامه «ابلاغ خاتمه کار» خود از سازمان نقشه‌برداری‌ نوشت: «همین‌ قدر حقیر و بدبختید؛ کارم رو که هیچ، زندگیم رو می‌دم تا انتقام خون برادرم رو بگیرم و دادخواهش باشم.»

پیش از این، زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک کودک 10 ساله‌ای که در ایذه مورد اصابت گلوله ماموران امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت و جان باخت نیز از اخراج خود از آموزش و پرورش خبر داده بود.

همچنین بر اساس گزارش‌هایی که از شهرهای مختلف ایران به دست «العربیه» رسیده، ماموران حکومتی با اجبار شهروندان به امضای «توبه‌نامه‌»، آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند.

تاکنون چندین مورد از این توبه نامه‌ها به رویت «العربیه فارسی» رسیده است.