به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۲۶، ۱۴۰۱

پارلمان اروپا «حمله با مواد‌شیمیایی سمی» به «هزاران» دختر در ایران را «وحشیانه» توصیف کرد

 

پارلمان اروپا روز پنجشنبه با تصویب قطعنامه‌ای حمله با «موادشیمایی سمی» به «هزاران» زن و دختر ایرانی را «اقدامی وحشیانه» برای بازداشتن زنان و دختران از آموزش و ساکت‌کردن آنان توصیف کرد و آن را «به شدیدترین وجه» محکوم کرد.

این قطعنامه همچنین از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهد دسترسی بدون تبعیض دختران به تحصیل را تضمین و تمامی قوانین تبعیض‌آمیز علیه دختران و زنان را ملغی کنند.

قطعنامه همچنین از شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌خواهد کمیته حقیقت‌یاب مستقل و بین‌المللی را مامور تحقیقاتی مستقل درباره مسمومیت دختران دانش‌آموز و پاسخگو دانستن مسئولان این اقدام کند.

این قطعنامه ضمن محکوم کردن ناکامی چندماهه جمهوری اسلامی برای اقدام در این زمینه و «سرکوب عامدانه گزارش‌های معتبر» درباره حملات سمی نظام‌مند به دختران دانش‌آموز، از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهد به کمیته حقیقت‌یاب و گزارشگر ویژه سازمان ملل اجازه دسترسی کامل به وضعیت حقوق بشر در ایران بدهند.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین بار دیگر از شورای اروپا خواستند سپاه پاسداران را به عنوان سازمانی تروریستی طبقه‌بندی و رهبر ، رئیس جمهوری اسلامی و دادستان کل کشور را تحریم کند.

این قطعنامه با ۵۱۶ رای موافق، پنج رای مخالف، و ۱۴ رای ممتنع به تصویب رسید.


صدای آمریکا