به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، فروردین ۰۹، ۱۴۰۲

اولین تجمعات سراسری معلمان معترض ایران در سال جدید

تجمع معلمان در شهرهای مختلف ایران، سه‌شنبه هشتم فروردین

در حالی که هنوز مدارس ایران فعالیت خود را در سال جدید آغاز نکرده‌اند، معلمان در چندین شهر کشور تجمع اعتراضی برگزار کردند. بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری و شبکه‌های اجتماعی، معلمان روز سه‌شنبه ۸ فروردین دست‌کم در شهرهای تبریز، بجنورد، زنجان، ملایر، اردبیل، کرمانشاه و همدان مقابل اداره‌های کل آموزش و پرورش استان یا شهرستان تجمع اعتراضی برگزار کردند.


این معلمان نسبت به عدم رسیدگی به مشکلات معیشتی و سایر مطالبات‌شان معترض هستند.


اعتراضات معلمان ایران در سال‌های اخیر افزایش یافته است

در حالی که یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش و همچنین مقام‌های بانکی ایران اعلام کردند که حقوق اسفندماه «تمامی فرهنگیان» پرداخت شده، خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه دوم فروردین گزارش داد: «بر اساس اعلام فرهنگیان، هنوز بخش زیادی از معلمان در استان‌های مختلف کشور حقوق اسفندماه خود را به ‌صورت کامل دریافت نکرده‌‌اند.»


همچنین این خبرگزاری نوشت که حقوق مربوط به رتبه‌بندی معلمان نیز پرداخت نشد، اما معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش پرداخت ‌نشدن معوقات رتبه‌بندی را تکذیب کرد.


وزارت آموزش و پرورش با داشتن صدها هزار حقوق‌بگیر جاری و میلیون‌ها بازنشسته، بزرگ‌ترین وزارتخانه دولتی از نظر پرداخت حقوق به‌شمار می‌رود.


این در حالی است که در سال‌های اخیر تجمع‌های اعتراضی گسترده‌ای در سراسر ایران از سوی معلمان در اعتراض به وضعیت حقوقی خود برگزار شده است.


رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس روز سه‌شنبه هشتم فروردین گفت که اعضای این کمیسیون «از نحوه رتبه‌بندی معلمان و محاسبه پرداختی‌های این طرح و نیز تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان تا پیش از پایان سال گله‌مندی زیادی دارند».

او وعده داد مجلس «به طور جدی پیگیر این دو موضوع مهم» در شروع کار خود در سال جدید خواهد بود.

پیشتر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در پیام نوروزی خود تأکید کرد: «با توجه به اجرای ناقص و سلیقه‌ای قانون رتبه‌بندی، عدم اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، تورم شدید و خط فقر اعلام شده، همچنان حق اعتراض را برای خود قائل هستیم و کوتاه نخواهیم آمد.»


این شورا با اشاره به اعتراضات خیابانی و تجمع‌ها اعلام کرد: «مطالبه‌گری معلمان که بدون شک آغاز همه‌گیری اعتراضات عمومی و عادی‌سازی خیابان بوده، همچنان ادامه خواهد داشت.»


همچنین شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرده که قصد دارد بانکی اطلاعاتی ایجاد کند تا نام معلمان و دانش‌آموزانی که به شکل‌های مختلف، اعم از بازداشت، احضار، تهدید، تشکل پرونده در هیئت‌های تخلف، تشکیل پرونده در مراجع قضایی و دیگر اشکال مورد آزار قرار گرفته‌اند، ثبت شود.


همزمان فراخوان‌هایی برای «توفان توئیتری» در روز چهارشنبه نهم فروردین برای آزادی اسماعیل عبدی، معلم زندانی منتشر شده است.

رادیو فردا