به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، فروردین ۰۳، ۱۴۰۲

حملۀ موشکی اسرائیل در نزدیکی فرودگاه حلب، انبار تسلیحاتی شبه‌نظامیان ایران را هدف قرار داد

بنا به اعلام وزارت دفاع سوریه، فرودگاه حلب روز چهارشنبه ۲۲ مارس (دوم فروردین)، در جریان سومین حملۀ موشکی اسرائیل در شش ماه گذشته، با خسارات مادی روبرو شده و فعالیت‌های این فرودگاه به طور موقت متوقف شده است. بنا به گفتۀ منابع اطلاعاتی در این منطقه، این حملات موشکی یک انبار تسلیحاتی شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران را هدف قرار داده است.


وزارت دفاع سوریه، روز چهارشنبه ۲۲ مارس (دوم فروردین) در بیانیه‌ای که از سوی رسانه های دولتی این کشور منتشر شد، اعلام کرد: «در سومین حمله به مواضعی در نزدیکی فرودگاه حلب در شش ماه گذشته، اسرائیل در ساعت ۳:۵۵ بامداد موشک‌هایی را از فراز دریای مدیترانه در غرب شهر ساحلی لاذقیه شلیک کرده است».


باسم منصور رئیس سازمان هوانوردی غیرنظامی سوریه، در گفتگو با یک رسانۀ محلی گفت: «این حملۀ موشکی باعث ایجاد خسارات مادی و توقف موقت فعالیت فرودگاه حلب شده است».


این در حالی است که سخنگوی ارتش اسرائیل هنوز این حملات را تأیید نکرده و از اظهارنظر در این مورد، خودداری کرده است.


به گزارش خبرگزاری رویترز، دو منبع اطلاعاتی در این منطقه فاش کرده‌اند که «حملات موشکی امروز یک انبار تسلیحاتی شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران را هدف قرار داده است».


به گزارش رویترز، این انبار مهمات زیرزمینی در مجاورت فرودگاه نظامی نیرب در حلب قرار داشته است؛ جایی که سامانه‌های موشکی تحویل داده شده از سوی چند هواپیمای نظامی ایرانی در آن انبار شده بوده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از این دو منبع آگاه که نام آنها فاش نشده، نوشته است که «شبه‌نظامیان طرفدار ایران در سال گذشته نفوذ خود را در شمال استان حلب در سوریه یعنی جایی که آنها چندین پایگاه اصلی در اختیار دارند، گسترش داده اند و از گروه‌های شبه‌نظامی فعال در این منطقه حمایت می‌کنند».


خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از این منابع آگاه گزارش داده است که فرودگاه نظامی نایرب در حلب، به طور مرتب برای تحویل تسلیحات و جابجایی نیروها از ایران، استفاده می‌شده است.


بر اساس این گزارش، ایران در ماه گذشته و در پی زلزلۀ مرگبار اخیر در ترکیه و سوریه که حدود شش هزار قربانی بر جای گذاشت، استفاده از این فرودگاه را به هدف ارسال تجهیزات بیشتر در پوشش ظاهری کمک‌های بشردوستانه به سوریه افزایش داده است.


به گزارش رویترز، اسرائیل حملات خود به فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی سوریه را به‌طور ویژه برای ایجاد اختلال در استفادۀ ایران از خطوط هوایی برای ارسال تسلیحات به متحدان خود از جمله حزب الله لبنان، تشدید کرده است.


شبه نظامیان تحت حمایت ایران از جمله حزب الله، اکنون بر مناطق وسیغی در شرق، جنوب و شمال غرب سوریه و نیز در چندین حومۀ اطراف پایتخت این کشور تسلط دارند.

رادیو بین المللی فرانسه