به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۲۸، ۱۴۰۱

پدر مهسا امینی: هفت‌‌سین ۱۴۰۲ را سر مزار او می‌چینیم

«امجد امینی»، پدر «ژینا (مهسا) امینی»، با گذشت بیش از ٦ ماه از قتل دختر جوانش در سوگ عزیز از دست‌رفته‌ و جای خالی او، هر روز برای دیدنش به مزار او در گورستان «آیچی» سقز می‌رود. حالا پدر ژینا و دیگر اعضای خانواده امینی در حال تدارک مقدمات برگزاری مراسم نوروز و تحویل سال جدید ١٤٠٢ در کنار دختری هستند که نامش به نماد مقاومت زنان در ایران بدل شد و با جنبش «زن، زندگی، آزادی» گره خورد.


آنچه در زیر می‌خوانید گفت‌وگوی اختصاصی «ایران‌وایر» با «امجد امینی»، پدر ژینا (مهسا) است.


***


همزمان با اوج‌گیری اعتراضات سراسری ١٤٠١ در اعتراض به مرگ ژینا (مهسا) امینی در زمان بازداشت گشت ارشاد، خانواده او نیز به عنوان یکی از خانواده‌های داغ‌دار و دادخواه با گذشت چند ماه همچنان در انتظار رسیدگی شفاف به پرونده عزیزشان از سوی  دستگاه قضایی کشور هستند.


امجد امینی در همین رابطه به «ایران‌وایر» می‌گوید: «متاسفانه از روز اول تاکنون دستگاه قضایی کشور هیچ‌گونه جوابی به شکایت و درخواست ما و همچنین وکلای پرونده ژینا نداده‌اند. از سوی دیگر، ما از همان روز اول که شکایت خود را ثبت کردیم، خواستار بازبینی فیلم دوربین‌های روی لباس پلیس دستگیرکننده مهسا داخل ون و ورودی محل گشت ارشاد و همچنین درخواست کپی مدارک پرونده موجود اعم از گزارش پزشکی و تحقیقات انجام شده بوده‌ایم. همچنین ما خواهان مشارکت وکلای پرونده برای تحقیق و گفت‌وگو با زنانی هستیم که با ژینا در داخل ون گشت ارشاد تحت بازداشت بوده‌اند. اما تاکنون تمامی این درخواست‌ها از سوی دستگاه قضایی کشور بدون پاسخ مانده و با هیچ کدام از درخواست‌های ما موافقت نکرده‌اند.»


آقای امینی، با ابراز تاسف نسبت کشته شدن معترضان در جریان اعتراضات سراسری به قتل ژینا امینی در پی سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات خیابانی توسط نیروهای مسلح حکومتی، گفت: «بعد از آن واقعە ناگواری کە برای دختر ما پیش آمد خیلی طبیعی بود کە مردم چە در داخل و چە در خارج از کشور نسبت بە این حادثە‌ اعتراض کنند و واکنش نشان بدهند. اما در واقع انتظار نداشتیم کە این اعتراضات و واکنش‌ها تا بدین اندازە برای مردم پر هزینە و سنگین باشد. این امکان وجود داشت کە با برخورد درست، سعەصدر و برنامه‌ریزی از این وقایع ناگوار جلوگیری و اعتراضات را کنترل کرد. این اتفاقات بسیار ما را متاثر و ناراحت کرد و ای کاش تنها ما داغ‌دار می‌شدیم و بە هیچ‌کس آسیبی نمی‌رسید و از این بابت عمیقا ناراحت هستم.»


امجد امینی در پاسخ به این پرسش «ایران‌وایر» که چه احساسی نسبت به دیدن و بازنشر وسیع تصاویر مهسا همچون نماد مقاومت زنان ایران در رسانه‌های جهان آزاد دارد، گفت: «با دیدن مکرر تصویر دخترمان از یک سو خوشحال می‌شویم و از سویی دیگر داغ مرگش برای ما تازه می‌شود. اما بە طور کلی من و مادر ژینا از این کە تمام جهان مظلومیت دخترمان را فریاد می‌زند خوشحال هستیم. همچنین از این‌که خون بە ناحق ریخته شده دخترمان مهسا باعث شد مردم ایران خواستە‌های‌شان را مطرح کنند، به خود می‌بالیم. »


پدر ژینا (مهسا) امینی به عنوان یکی از خانواده‌های دادخواه درباره ارتباط خود با دیگر خانواه‌های دادخواه و داغ‌دار در جریان سرکوب جنبش زن زندگی آزادی، توضیح می‌دهد: «ما خانواده‌های کشته‌شدگان درد مشترک داریم و طبیعی است کە از حال و وضع یکدیگر بپرسیم. خیلی از خانواده‌ها با من تماس گرفته ابراز همدردی کرده‌اند. حتی شماری از خانواده‌های دادخواه در سنندج که [عزیزان‌شان در این جنبش] شهید شده‌اند با من تماس گرفته و پیشنهاد دادند که از طرف تمام خانواده‌هایی کە فرزند یا عزیزان‌شان را از دست دادە‌اند، متن شکایتی تنظیم کنیم و بە مراکز عالی قضایی کشورهای خارجی ارسال کنیم. من شخصا با این پیشنهاد مخالفت کردم و گفتم من بە صورت انفرادی شکایت کردە‌ام و منتظر جواب هستم. اما همچنان که اشاره کردم [دستگاه قضایی کشور و مسئولان مربوطه] تا این تاریخ هیچ جوابی بە ما ندادە‌اند.» 


امجد امینی، ضمن اشاره به همبستگی و احساس همدردی میان خانواده‌های دادخواه، اما درباره رویه مشابه دستگاه قضایی کشور نسبت به پرونده دیگر جان‌باختگان اعتراضات ١٤٠١ و عدم پاسخ‌گویی به خانواده‌های‌شان، تصریح کرد: «خانواده‌های دادخواه جملگی از وضع موجود ناراحت و ناراضی هستند و تا جایی کە اطلاع دارم همه خانواده‌های دادخواه شکایت کرده‌اند اما شکایت آنها نیز مثل پرونده ما به‌رغم پیگیری‌های مداوم وکلا بی‌جواب ماندە و هیچ کسی در قبال ما پاسخگو نبوده است. بنابراین، اگر این روند ادامە داشته باشد مجبور می‌شویم از راه‌های دیگری اقدام کنیم.»


پدر ژینا امینی در همین رابطه همچنین افزود: «فعلا انتخاب و صلاح‌دید ما پیگیری شکایت و به سرانجام رساندن آن در دستگاه قضایی ایران است. اما اگر از این راه نتیجە‌ای حاصل نشد دیگر مجبور خواهیم بود از طریق مراکز قضایی بین‌المللی اقدام کنیم.» 


در این روزها که هر لحظه به نوروز و تحویل سال جدید ١٤٠٢ نزدیک می‌شویم، امجد امینی از احساس خود و مژگان افتخاری، مادر ژینا (مهسا) امینی در خانه‌ای می‌گوید که همه جای آن برای آن‌ها یادآور خاطره‌‌های عزیز از دست رفته‌شان است: «در واقع هیچ‌وقت نمی‌توانیم یاد و خاطرات او را فراموش کنیم. در حقیقت به هر کجای این خانه نگاه می‌کنیم یاد و خاطرە ژینا برای ما زنده می‌شود مخصوصا برای همسرم کە با هم دوست و رفیق بودند؛ فقدان ژینا داغ بزرگی است کە هرگز فراموش نخواهد شد. ناراحتم، واقعا ناراحتم. جای او خالیست، بسیار خالی.»


امجد امینی که پس از مرگ ژینا هر روز برای دیدنش به آرامستان آیچی می‌رود تا دخترش را ببیند و قدری آرام گیرد، احساس عمیق همبستگی و همدردی مردم با خود و خانواده‌اش را مایه تسلی و دلگرمی توصیف کرد: «هر روز وقتی به مزار ژینا می‌روم، حضور همیشگی مردمی که به دیدن او آمده‌اند برای من تسلی‌بخش است. طی شش ماه گذشته حتی روزی نبوده که مردم به دیدن ژینا در آرامستان آیچی نیامده باشند. دسته‌دسته گل می‌آورند. لطف و محبت مردم نه تنها موجب خوشحالی بلکه مایه آرامش خاطر و دلگرمی ماست.»


پدر ژینا (مهسا) امینی با اشاره به نزدیک شدن نوروز و تحویل سال جدید ١٤٠٢، گفت: «حتما نوروز و لحظه تحویل سال جدید ١٤٠٢ بە مزار ژینا در آرامستان آیچی سقز خواهیم رفت و در کنار او خواهیم بود. حتی تصمیم داریم به همراه خانواده، اقوام و فامیل سفره هفت سین را در کنار مزار ژینای عزیزمان بچینیم.»