به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، فروردین ۰۹، ۱۴۰۲

تلویزیون آلمان: ایران تحویل پهپادهای انتحاری به روسیه را از سر گرفته است

 

مقام‌های ایرانی در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که پهپادهای انتحاری به کارگرفته در اوکراین را پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌اند، اما شبکه دوم تلویزیون آلمان به نقل از وزارت دفاع و سرویس اطلاعاتی بریتانیا گزارش داد که تحویل این‌ پهپادها به مسکو همچنان ادامه دارد.


برپایه این گزارش، اکنون پهپادها برخلاف گذشته در نوبت‌های متعدد و تعداد کم به روسیه ارسال می‌شوند و جمهوری اسلامی امیدوار است که با این روش توجه کمتری را به معاملات تسلیحاتی پنهانی خود با روسیه جلب کند.


در برابر اعتراض‌های گسترده بین‌المللی به پشتیبانی جمهوری اسلامی از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، رهبران سیاسی و نظامی ایران همواره این اتهام را رد و اوکراین و پشتیبانان غربی این کشور را به تبلیغات دروغین متهم می‌کردند، اما هنگامی که اوکراین با نمایش لاشه پهپادهای سرنگون شده ادعای خود را ثابت کرد، اعلام کردند که پیش از  آغاز جنگ تعداد کمی پهپاد شاهد به روسیه فروخته‌اند.


محل پرواز پهپادهای شاهد

شبکه دوم تلویزیون آلمان در ادامه گزارشی که شامگاه دوشنبه ۲۷ مارس، ۶ فروردین روی پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد، همچنین به نقل از سرویس اطلاعاتی بریتانیا نوشت که تنها از آغاز ماه مارس امسال روسیه شهرهای اوکراین را با ۷۱ پهپاد انتحاری ایرانی هدف قرار داده و تلفات جانی و خسارات مالی زیادی به بار آورده است. بنابراین ادعای استفاده از پهپادهای خریداری شده تا قبل از جنگ نمی‌تواند درست باشد.


پهپادهای انتحاری ساخت ایران شاهد نام دارند. به گزارش تلویزیون آلمان، سرویس‌های اطلاعاتی تاکنون دو محل را در شرق و شمال شرقی روسیه به عنوان محل پرواز هواپیماهای بدون خلبان شاهد مشخص کرده‌اند. این دو محل به روسیه امکان می‌دهند که هدف‌هایی را در دورترین نقاط خاک اوکراین مورد حمله قرار داده و‌ زمان پرواز را کوتاه کند.


شبکه دوم تلویزیون آلمان روز ۲۵ فوریه امسال گزارش داده بود که روسیه به تازگی دیگر اوکراین را با پهپادهای ایرانی هدف قرار نداده و این امر نشان می‌دهد که موجودی پهپادهایش تمام شده است.


از آنجا که پس از یک توقف چند هفته‌ای در ماه مارس بار دیگر حمله‌ها از سر گرفته شده، گزارش تازه بریتانیا درباره ارسال پهپادهای شاهد جدید به روسیه اعتبار بیشتری می‌یابد.

دویچه وله