به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۰۴، ۱۴۰۲

» روزنامۀ فرانسوی لاکروآ: سپاه فرسوده و افسران میانی آن سرخورده‌ شده‌اند

ریزش نیرو در صفوف سپاه پاسداران

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

یک پژوهشگر فرانسوی متخصص مسائل سپاه پاسداران به روزنامۀ فرانسوی "لاکروآ" گفته است که "از چندی پیش فرسودگی تمام سطوح سپاه پاسداران را فراگرفته و در ماه‌های گذشته افسران میانی به ویژه در ارتش با تیراندازی به روی معترضان مخالفت کردند...


همانند داخل ایران در سوریه نیز افسران میانی سپاه پاسداران دچار یأس و سرخوردگی شده‌اند و این وضع چه در ایران و چه در سوریه مایه نگرانی فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و رهبران رژیم اسلامی است."

روزنامۀ فرانسوی "لاکروآ" با اشاره به سند اخیراً منتشر شده دربارۀ نشست فرماندهان سپاه پاسداران با علی خامنه‌ای در دی ماه گذشته نوشته است که شش ماه پس از جنبش مهسا در ایران مهمترین ضامن بقای نظام اسلامی رو به اضمحلال گذاشته و بی اعتمادی، یأس، ریزش نیرو و جدال‌های درونی صفوف و قوای آن را فرسوده‌اند.

"لاکروآ" از سپاه پاسداران به عنوان ستون فقرات جمهوری اسلامی ایران یاد کرده که به نوشتۀ این روزنامه نقش کلیدی در سرکوب اعتراض‌ها در ایران دارد. به نوشتۀ "لاکروآ" ریزش نیرو در صفوف سپاه پاسداران اعتراف نه فقط فرماندهان این نیرو، بلکه اعتراف عبدالله حاجی صادقی، نمایندۀ علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران است که گفته : "وضعیت سپاه پاسداران همانند پارسال نیست و نیروهای آن روحیه خود را از دست داده‌اند."

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

یک پژوهشگر فرانسوی متخصص مسائل سپاه پاسداران به روزنامۀ فرانسوی "لاکروآ" گفته است که "از چندی پیش فرسودگی تمام سطوح سپاه پاسداران را فراگرفته و در ماه‌های گذشته افسران میانی به ویژه در ارتش با تیراندازی به روی معترضان مخالفت کردند."

"لاکروآ" سپس نوشته است که فرسودگی سپاه پاسداران فقط به داخل ایران محدود نمی‌شود. نیروهای سپاه در منطقه به ویژه در سوریه از بمباران‌های پیوستۀ اسرائیل به ستوه آمده‌اند. همانند داخل ایران در سوریه نیز افسران میانی سپاه پاسداران دچار یأس و سرخوردگی شده‌اند و این وضع چه در ایران و چه در سوریه مایه نگرانی فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و رهبران رژیم اسلامی است.

"لاکروآ" در ادامه افزوده است برخی فرماندهان سپاهی شدیداً با مجتبی خامنه‌ای فرزند ۵۴ سالۀ علی خامنه‌ای که برای جانشینی او خیز برداشته بسیار مخالفند. یک کارشناس فرانسوی به "لاکروآ" گفته است که از نظر بخش گسترده ای از مردم ایران مجتبی خامنه‌ای شخصیتی بسیار بدنام و مظهر رانت و فساد رژیم اسلامی و ذاتاً سرکوبگر است و خود سپاه پاسداران از ثروت‌اندازی او و گماشتگان و باندش ناخشنود هستند.

با این حال، کارشناس فرانسوی بعید دانسته که این ناخرسندی در حال حاضر لطمه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر هشتاد و سه سالۀ رژیم اسلامی وارد آورد، زیرا، "رهبر و سپاه پاسداران بدون یکدیگر وجود خارجی ندارند و شدیداً به هم وابسته‌اند. بدون رهبر سپاه پاسداران دلیل وجودی خود را از دست می‌دهد ... برای سپاه پاسداران خامنه‌ای هم زنجیری است به پای رژیم هم ضامن بقای سپاه پاسداران."