به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۰۱، ۱۳۹۳

گزارش گاردین از حادثه زندان اوین

ضرب و شتم زندانیان
هوتن دولتی، عبدالفتاح سلطانی و بهنام ابراهیم‌زاده در میان آن‌ها بوده‌اند
رهبران مخالفان حکومت ایران روز جمعه ادعا کردند که مقامات اطلاعاتی و زندانبانان این کشور در یکی از بدنام‌ترین زندان‌های ایران خشونت شدیدی را علیه زندانیان سیاسی اعمال کرده اند.
وب‌سایت کلمه که نزدیک به میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان ایران، است گزارش داد که روز پنجشنبه پس از ناآرامی و آزار و اذیت در زندان اوین، ده‌ها تن از زندانیان زخمی شده‌اند؛ برخی از آن‌ها به بیمارستان و برخی به سلول انفرادی منتقل شده‌اند.
گفته می‌شود بین زندانیان ناراضی از وضعیت و نگهبانان بند ۳۵۰ اوین، که به افراد سیاسی اختصاص دارد، درگیری رخ داده است. به گفته شخصیت‌های مخالف، نگهبانان برای آرام کردن آنان از باتوم استفاده کرده‌اند.
به گزارش کلمه: "بیش از ۳۰ زندانی زخمی شده‌اند و حداقل چهار نفر به خاطر خونریزی و شکستگی استخوان به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شده‌اند و ۳۲ نفر را نیز به سلول انفرادی انتقال داده‌اند."
به گزارش ایلنا، روز جمعه غلامحسین اسماعیلی رئیس زندان اوین، بروز درگیری را انکار کرد. خبرنگاران بدون مرز می‌گویند اطلاعاتی دریافت کرده‌اند که نگهبانان "ز خشونت شدید استفاده کرده و تلویزیون‌ها و وسایل زندانیان را شکسته‌اند."
این سازمان غیرانتفاعی "نقض شدید حقوق زندانیان سیاسی" را محکوم کرد و از ناوی پیلای، مامور عالی حقوق بشر سازمان ملل و احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر در ایران، خواست تا در مورد این رویداد تحقیق کنند.
افرادی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به سلول انفرادی منتقل شده‌اند، شامل روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان از جمله محمدصادق کبودوند، حسین رونقی ملکی، محمد داوری، سعید متین‌پور، سیامک قادری، سعید حائری و یاشار دارالشفاء هستند.
به گزارش خبرنگران بدون مرز، عبدالفتاح سلطانی و هوتن دولتی، وکلای حقوق بشر و بهنام ابراهیم‌زاده، فعال جنبش کارگری نیز در میان آن‌ها بوده‌اند. پیش از حادثه، زندانیان به بازرسی‌های غیرعادی در زندان اوین اعتراض داشته‌اند. وب سایت کلمه ادعا می‌کند به آن‌ها دستبند و چشم‌بند زده شده بود.
کلمه می‌گوید، یک زندانی به نام امید بهروزی دچار پارگی رگ شده، دنده اسماعیل برزگری شکسته و جمجمه اکبر امینی نیز ترک برداشته است.
رضا معینی از خبرنگاران بدون مرز می‌گوید: "خشونت علیه این زندانیان بی‌جهت بوده و به وضوح به منظور تنبیه قهرمانانی صورت گرفته که به رغم تحمل سال‌ها سرکوب، همچنان مقاومت کرده‌اند. این اقدام همچنین هشداری به جامعه مدنی ایران است که خواستار آزادی و دموکراسی بیشتر است. خانواده زندانیانی که به سلول انفرادی منتقل شده‌اند خبری از آن‌ها ندارند و بسیار نگران هستند. ما نگرانی خود را ابراز می‌کنیم و از دولت می‌خواهیم که حفاظت از زندانیان عقیدتی را ضمانت کند."
علی مطهری، از نمایندگان محافظه‌کار مجلس ایران که بارها در مورد وضعیت زندانیان سخن گفته می‌گوید، نگران گزارش‌هاست و این موضوع را به اطلاع وزیر دادگستری می‌رساند.
منبع: گاردین ـ  18 آوریل 2014