به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۲۵، ۱۳۹۳

از زبان خودشان؛ علی مطهری می گوید:

 برخی انتقاد‌های غربی‌ها به وضعیت حقوق بشر ایران وارد است
علی مطهری می‌گوید قطعنامه اخیر پارلمان اروپا نقاط مثبتی دارد٬ برخی انتقاد‌های غرب به وضعیت حقوق بشر در ایران وارد است و اسلام اجازه دخالت در امور داخلی کشور‌ها را داده است.

آقای مطهری روز یک‌شنبه (۲۴ فروردین) در گفتگو با خبرگزاری مهر این مطالب را بیان کرده و از بخش‌هایی از قطعنامه اخیر پارلمان اروپا درباره مسائل ایران دفاع کرده است.
وی گفته «قطعنامه اخیر پارلمان اتحادیه اروپا در مجموع منفی است ولی نقاط مثبت هم دارد» که یکی از آن‌ها حذف گزینه نظامی علیه ایران در این قطعنامه است.
این نماینده مجلس همچنین به اختلاف دیدگاه اسلام و غرب درباره موضوع حقوق بشر پرداخته و گفته «ما در بخشی از حقوق بشر با غربی‌ها اختلاف مبنایی داریم.»
مهمترین گزاره‌های این گفتگو:
● یک جاهایی آن‌ها حرف ما را نمی‌فهمند و ما حرف آن‌ها را نمی‌فهمیم، ولی گاهی در موارد مشترک، آن‌ها انتقادهایی به عدم رعایت حقوق بشر می‌کنند که ممکن است این انتقادات وارد باشد.
● فقط آن‌ها نیستند که حق ورود به مسائل ما را داشته باشند، ما هم حق داریم در مسائل آن‌ها دخالت کنیم و وضعیت حقوق بشر آن‌ها را ارزیابی کنیم.
● ما معتقدیم که اسلام به ما اجازه داده و گاهی ما را مکلف کرده که در امور داخلی دیگران دخالت کنیم.


● ما و اروپایی‌ها در بخشی از موضوع حقوق بشر حسن تفاهم نداریم و حرف یکدیگر را نمی‌فهمیم. مثلا فلسفه قصاص یا حدودی که در اسلام وجود دارد برای آن‌ها قابل فهم نیست. همین طور درباره حکم زنا.

● خود پیامبر اسلام در امور کشور‌ها دخالت می‌کرد و اگر ایشان در امور ایران باستان و روم قدیم دخالت نکرده بود الان ما مسلمان نبودیم.

● مکتب به ما می‌گوید شما مکلف هستید که اسلام را در سراسر جهان گسترش دهید و حتی اگر حکومتی مانع گسترش اسلام و توحید است و اجازه انتخاب آزاد به مردم خود نمی‌دهد آن را سرنگون کنید.
●‌‌ همان طور که آن‌ها حق دخالت در امور ما را دارند ما هم حق دخالت در امور آن‌ها را داریم. منتها ما کوتاهی می‌کنیم، به جای اینکه تهاجمی برخورد کنیم و اشکالات آن‌ها را بیان کنیم آن‌ها دائما از ما اشکال می‌گیرند.
● برای مثال ما باید به آن‌ها انتقاد کنیم که چرا خانواده در دنیای غرب اساس و پایه‌ای ندارد و در حال انقراض است. یا چرا برخی زنان و مردان غربی مثل حیوانات، عریان و نیمه عریان در مجامع عمومی ظاهر می‌شوند؟
● چرا غرب به سوی حیوانیت در حال حرکت است و امور خلاف طبع بشر مانند همجنس‌گرایی را ترویج می‌کند؟ آیا کم‌کم به سوی ازدواج با حیوانات نخواهند رفت؟
دیگربان