به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، فروردین ۲۸، ۱۳۹۳

آغاز نشست ژنو درباره اوکراین

ولادیمیر پوتین: امیدوارم روسیه مجبور نگردد قوای نظامی به اوکراین بفرستد.
در حالیکه تنش‌ها میان شورشیان شرق و جنوب اوکراین و دولت این کشور همچنان ادامه دارد، نشست نمایندگان روسیه، آمریکا، اوکراین و اتحادیه اروپا برای حل بحران این کشور، امروز پنجشنبه در ژنو آغاز شد.
به گزارش رادیو بین المللی فرانسه، در این نشست جان کری- وزیر خارجه آمریکا، سرگئی لاوروف- وزیر خارجه روسیه، آندره دشچیستیا- وزیر خارجه اوکراین و کاترین اشتون- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شرکت دارند اما تاکنون از جزئیات جلسه این چهار نفر، هیچگونه جزئیاتی به بیرون درز نکرده است.
دیپلمات‌های آمریکایی اظهار امیدواری کرده اند که نشست امروز سرآغازی برای «گفتگوهای واقعی» میان روسیه و دولت طرفدار غرب اوکراین و «کاهش تنش» میان شورشیان و دولت "کی‌یف" باشد.
آندره دشچیستیا- وزیر خارجه اوکراین، قبل از آغاز نشست امروز در ژنو گفت: راه دیپلماتیک یگانه راه ممکن برای ثبات اوضاع در اوکراین است و او آماده است در این باره با روسیه مذاکره کند اما او هرگونه گفتگو درباره تقاضای شورشیان برای یک سیستم فدرالی را رد می کند.
آمریکا و اتحادیه اروپا هشدار داده اند که در صورت ناکامی نشست ژنو، آماده اند مجازات‌ها علیه روسیه را تشدید کنند.

باراک اوباما- رئیس جمهور آمریکا، در گفتگویی با شبکه "سی بی اس"، روسیه را «دستکم به حمایت از شبه نظامیان مخالف دولت در جنوب و شرق اوکراین» متهم کرد و گفت روسیه با عواقب اقدامات خود برای بی ثباتی اوضاع در اوکراین و نقض حاکمیت این کشور روبرو خواهد شد.

این در حالیست که ولادیمیر پوتین- رئیس جمهور روسیه، امروز در یک پیام نسبتاً تهدیدآمیز گفت که امیدوار است روسیه مجبور نگردد قوای نظامی به اوکراین بفرستد.
همزمان با این تلاش‌های دیپلماتیک، حمله شورشیان به نیروهای دولتی در "ماریو پول" در جنوب شرق اوکراین، به کشته شدن ٣ نفر و زخمی شدن ١٣ تن دیگر منجر گردید.
گزارش شده است که یک کاروان از ماشین‌های زرهی ارتش دولتی که عملیات ضدتروریستی علیه شورشیان طرفدار روسیه در شرق این کشور را بعهده دارد امروز توسط شورشیان متوقف شده و بخشی از آن بدست شورشیان افتاده است.