به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۲۴، ۱۳۹۳

وکیل امیر حکمتی، شهروند ایرانی آمریکایی:

امیر حکمتی به ده سال زندان محکوم شد
محمود علیزاده طباطبایی، وکیل امیر حکمتی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از قطعی شدن این حکم در دادگاه تجدید نظر استان تهران خبر داده است.
به گفته آقای علیزاده، امیر حکمتی که در تهران زندانی است، به 'جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم آمریکا' متهم بوده است.
آقای حکمتی در تابستان سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ خورشیدی) زمانی که به گفته خانواده‌اش برای دیدار با مادربزرگ خود به ایران سفر کرده بود، بازداشت و بعد از مدتی به جاسوسی متهم شد.
دادگاه انقلاب او را به اعدام محکوم کرد ولی این حکم بعدا لغو شد و دیوان عالی کشور در ایران رای به محاکمه دوباره او داد.
روزنامه نیویورک‌تایمز روز جمعه (۱۱ آوریل، ۲۲ فروردین) در گزارشی درباره وضعیت امیر حکمتی گفته است که دادگاه تجدید نظر او حدود چهار ماه پیش 'به صورت مخفیانه' تشکیل شده و حکم ده سال زندان را برای او صادر کرده است.
نیویورک‌تایمز از محمود علیزاده طباطبایی نقل کرده است که او به تازگی و در گفت‌وگو با مسئولان قضایی ایران از حکم نهایی موکلش باخبر شده و این خبر را در تماسی تلفنی با آقای حکمتی در زندان اوین به اطلاع او رسانده است.

'تبادل زندانی'


در گزارش نیویورک تایمز از وکیل آقای حکمتی نقل شده است که 'امکان آزادی او در ماه‌های آینده وجود دارد، به خصوص اگر دولت آمریکا با آزادی دست کم تعدادی از زندانیان ایرانی در آن کشور موافقت کند.'
آقای حکمتی هم اواخر تابستان گذشته در نامه‌ای به وزیر امور خارجه آمریکا نوشته بود که ایران او را به نیت 'تبادل زندانی' نگه داشته است.
او که سابقا تفنگ‌دار نیروی دریایی ایالات متحده بوده، در آن نامه‌ نوشت که اتهام‌هایش صرفا مبتنی بر اعترافات اوست که "به‌زور، با تهدید، در شرایط بد زندان، و پس از دوره‌های طولانی حبس انفرادی" از او گرفته شده‌ است.
بخشی از این 'اعترافات' در تلویزیون دولتی ایران پخش شده است.
مقام های آمریکایی، از جمله جان کری، وزیر خارجه این کشور بارها خواهان آزادی آقای حکمتی شده‌اند.
ایران، تابعیت دوگانه را برای شهروندانش به رسمیت نمی‌شناسد و می‌گوید با آنان طبق قوانین خود رفتار می‌کند.
در حال حاضر دست‌کم یک شهروند دیگر با تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی در تهران زندانی است.
سعید عابدینی، کشیش نوکیش مسیحی در سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی (مهر ۱۳۹۱ خورشیدی) به اتهام تشکیل کلیسای‌های خانگی به قصد برهم زدن امنیت ملی دستگیر شد.

او در دادگاه به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده است.