به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۰۶، ۱۳۹۳

دولت موقت اوكراين مرحله دوم عمليات در شرق را آغاز كرد

اوكراين بر لبه پرتگاه جنـگ
با آغاز مرحله دوم عمليات دولت موقت اوكراين در شرق، هر لحظه بيم آن مي‌رود كه اين عمليات داخلي اوكراين به يك جنگ منطقه‌يي و بين‌المللي تبديل شود. روس‌هاي مسلح در شرق به حالت آماده‌باش در آمده‌اند و نيروهاي ناتو و امريكا در مرزهاي غربي اوكراين آرايش نظامي گرفته‌اند. در چنين فضايي به نظر مي‌رسد اظهارات تند طرف‌هاي مناقشه اوكراين، به اين بي‌ثباتي دامن مي‌زند. جان كري، وزير امور خارجه امريكا روسيه را متهم به «دامن‌زدن به بي‌ثباتي» در شرق اوكراين مي‌كند و همزمان سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه، امريكا را مسوول جنگ احتمالي بر مي‌شمرد. ظاهرا لبخندهاي كري و لاوروف كه زود به زود ديدار دارند، در حال تبديل به دندان قروچه‌هاي عصبي و خشمگينانه است.

بيانيه كري
جان كري، وزير خارجه امريكا در بيانيه‌يي تند از مسكو خواست كه يا به تلاش‌ها براي كاهش تنش‌ها در اوكراين كمك كند يا منتظر تحريم‌هاي جديد امريكا بماند. وي ضمن تقدير از دولت موقت اوكراين كه به زعم كري به مفاد توافق ژنو بر سر بحران اوكراين متعهد مانده، روسيه را به «تفرقه‌افكني، فريبكاري و بي‌ثباتي» در قبال اوكراين متهم كرد. وزير خارجه امريكا همچنين گفت: «حتي يكي از مقام‌هاي روس تا اين لحظه در تلويزيون اوكراين حاضر نشده و از جدايي‌طلبان نخواسته كه دست از اشغال ساختمان‌هاي دولتي بردارند و اسلحه خود را زمين بگذارند.» وي همچنين رسانه‌هاي روسيه را متهم كرد كه دايما در حال پخش «خيالبافي‌هاي» ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه در ارتباط با اوكراين هستند.

آتش در شرق

از عصر ديروز مرحله دوم عمليات دولت موقت اوكراين آغاز شده است. بر پايه گزارش‌هاي محلي در نخستين عمليات كه به انهدام چند ايستگاه ايست و بازرسي انجاميد حداقل 5 نفر كشته شده‌اند. اما شبه‌نظاميان جدايي‌طلب حامي روسيه در بسياري از شهرهاي شرق اوكراين از مواضع خود عقب ننشسته‌اند و ساختمان‌هاي مهم دولتي را تصرف كرده‌ و در برابر دولت مركزي سنگر گرفته‌اند.



روسيه در دوراهي جنگ يا عقب‌نشيني

سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه گفته است، در صورت خشونت‌آميز بودن عمليات دولت موقت اوكراين روسيه براي حفظ جان شهروندان روس‌تبار وارد جنگ مي‌شود. در همين حال با انتشار خبر تصميم دولت اوكراين براي بازپس‌گيري مراكز تحت تصرف شبه‌نظاميان در مناطق شرق اين كشور، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه، گفته «عمليات تنبيهي ارتش اوكراين عليه معترضان اقدامي جنايتكارانه و جدي است و عواقبي در پي خواهد داشت.» رييس‌جمهوري روسيه در مورد اين «عواقب» توضيحي نداد اما برخي گمانه زني مي‌كنند كه تنبيه روسيه تنها شامل قطع صادرات گاز به اوكراين و اروپا است. اما همزمان روسيه از برگزاري دور جديدي از مانورهاي نظامي در مرزهاي خود با اوكراين خبر داده است. موضوعي كه با انتفاد پنتاگون، وزارت دفاع امريكا روبه‌رو شده است. استيو وارن، سخنگوي پنتاگون گفته است مانور جديد روسيه در مرزهاي اوكراين دقيقا همان چيزي است كه ما از روسيه خواسته بوديم انجام ندهد تا به كاهش بحران در اوكراين كمك كند.

طرح آلمان

فرانك والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان از مقامات رده‌بالاي امريكا، اتحاديه اروپا و روسيه درخواست كرده است بايد براي نشان دادن حمايت از توافقنامه 17 ماه آوريل در ژنو، همزمان به اوكراين سفر كنند. «فرانك والتر اشتاين ماير»، وزير امور خارجه آلمان در نامه‌يي به سازمان امنيت و همكاري در اروپا نوشت توافقنامه بين‌المللي براي از بين بردن تنش‌ها در اوكراين، به «حمايت سياسي مشهود» نياز دارد. وي در ادامه اين نامه تشريح كرد حمايت از اين توافقنامه براي نمونه مي‌تواند از طريق «سفر مشترك مقامات رده ‌بالاي امريكا، روسيه و اتحاديه اروپا به كي‌يف، شرق و غرب اوكراين» نشان داده شود. در مقابل، يك مقام سازمان امنيت اوكراين پيشنهاد كرده هياتي از سوي سازمان امنيت و همكاري اروپا يا نهادهاي بين‌المللي ديگر بر عمليات ارتش اين كشور عليه جدايي‌طلبان مسلح نظارت كند و دولت روسيه نيز در اين هيات نماينده داشته باشد.
اعتماد