به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۱۱، ۱۳۹۴

وداع با سال ۲۰۱۵، خوشامدگویی به سال ۲۰۱۶

بسیاری از مردم کره زمین به سال جدید خوشامد می‌گویند. ساکنان جزیره ساموآ نخستین ساکنان کره زمین بودند که سال ۲۰۱۶ را تحویل کردند. در ژاپن زنگ معابد به صدا درآمد و در سیدنی پل مشهور این شهر فواره‌ای از آتش شد.
نزدیک به یک میلیون نفر در شهر سیدنی همراه با مراسم خیره‌کننده‌ی آتش‌بازی، تحویل سال ۲۰۱۶ میلادی را جشن گرفتند. سال کهنه در این کلا‌ن‌شهر استرالیایی در ساعت ۱۲ ظهر (به وقت مرکزی اروپا) جای خود را به سال جدید داد.

پل بندرگاه سیدنی به مدت ۲۰ دقیقه به فواره‌ای چند رنگ از نورهای چشم‌نواز تبدیل شد. این آتش‌بازی دیدنی نزدیک به ۵ میلیون یورو برای این شهر هزینه داشته است. برخی از کسانی که به تماشای این آتش‌بازی نشستند، از روز سه‌شنبه (۸ دی/ ۲۹ دسامبر) در بندر چادر زده بودند تا بتوانند بهترین مکان برای تماشای آتش‌بازی را صاحب شوند.
تدابیر امنیتی در سیدنی به هنگام تحویل سال جدید میلادی همانند سال‌های گذشته سفت و سخت بود، اما به گفته پلیس، هیچ‌گونه تهدیدی در مورد وقوع حمله تروریستی احتمالی در این شهر دریافت نشده بود.
در ژاپن هم میلیون‌ها نفر فرارسیدن سال جدید را در ساعت ۱۲ شب (۱۶ به وقت اروپای مرکزی) جشن گرفتند. به هنگام تحویل سال زنگ‌های معبدها در ژاپن به صدا درآمده و هزاران بادکنک نیز بر فراز توکیو، پایتخت این کشور، به پرواز درآمدند. جشن‌های سال نوی میلادی در ژاپن برای بسیاری از مردم این کشور فرصتی برای تهذیب نفس و خودسازی به شمار می‌رود.
بیش از ۷۰ درصد جمعیت ۱۲۷ میلیون نفری ژاپن در نخستین روز سال جدید، طبق سنت، به معابد می‌روند.
سایه شوم واقعه پاریس بر جشن‌های سال نو در اروپا
وقایع تروریستی ماه نوامبر در پاریس جشن‌های سال نوی میلادی در کلان‌شهرهای اروپایی را زیر سایه تدابیر شدید امنیتی فرو برده‌اند. در آلمان بنا به رسم هر ساله مراسم آتش‌بازی بزرگی در برابر دروازه براندنبورگ در شهر برلین به راه می‌افتد، اما تدابیر امنیتی و ایجاد محدودیت برای تردد خودروها در پایتخت آلمان امسال شدیدتر از گذشته هستند.
طبق اعلام پلیس، حمل کوله‌پشتی و کیف‌های بزرگ در محوطه‌ای که جشن آتش‌بازی و کنسرت موسیقی در آن برگزار می‌شود، ممنوع است.
در فرانسه نیز بیش از ۱۰۰ هزار مأمور پلیس برای حفظ امنیت به هنگام تحویل سال ۲۰۱۶ در سراسر این کشور به خدمت گماشته شده‌اند.
نخستین و واپسین مکان‌های تحویل سال نوی میلادی
ساکنان جزیره ساموآ نخستین کسانی بودند که سال ۲۰۱۶ میلادی را تحویل کردند. مردم این جزیره تا سال ۲۰۱۲ همواره به عنوان آخرین ساکنان کره زمین سال جدید را تحویل می‌کردند، اما دولت ساموآ در آن سال حذف یک روز کامل در تقویم این کشور را تصویب کرد. به این ترتیب این جزیره به طور رسمی به غرب خط زمان منتقل شد و زمان ۲۴ ساعت به جلو افتاد.
جزایر هاوایی، ساموآی آمریکا و جزایر میدوی بیشترین انتظار را برای تحویل سال ۲۰۱۶ می‌کشند. سال جدید در این نقطه از کره زمین در ساعت ۱۱ یا بسته به موقعیت جغرافیایی ۱۲ ظهر روز جمعه تحویل می‌شود.
بخش فارسی دویچه وله فرا رسیدن سال جدید میلادی را به آن دسته از ایرانیانی‌هایی که روزهای زندگی‌شان با تقویم میلادی ورق می‌خورد، تبریک می‌گوید.
دویچه وله