به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۰۳، ۱۳۹۴

دولت تونس مقررات منع آمد و شد برقرار کرد

در پی یک هفته ناآرامی در تونس دولت این کشور روز جمعه برای ۹ ساعت مقررات منع آمد و شد برقرار کرد. اعتراضات در پی خودکشی یک جوان که از بیکاری و فقر رنج می‌برد آغاز شد. معترضان خواستار "کار، آزادی و کرامت" هستند.
دولت تونس روز جمعه (۲۲ ژانویه/ ۲ بهمن) از ساعت ۸ شب تا پنج صبح روز شنبه به وقت محلی مقررات منع آمد و شد در این کشور برقرار کرد. به گفته مقامات امنیتی دست کم ۱۹ نفر در طول ناآرامی‌های شامگاه پنج‌شنبه دستگیر شده‌اند.

ناآرامی‌ها از شنبه گذشته و در پی خودکشی رضا یحیاوی، جوانی از اهالی شهر فقیر القصرین، آغاز شد. برخی دیگر از جوانان شهر القصرین هم تهدید به خودکشی کرده‌اند. دست‌کم دو نفر از آن‌ها در تلاش برای پرتاب خود به خیابان از پشت‌بام برخی مراکز دولتی مجروح شده‌اند.
به گزارش رویترز، پدر رضا یحیاوی گفته است که پسرش خود را کشت چون "امیدش را از دست داده بود." او به مقامات هشدار داده است که پسرش "بوعزیزی دیگری" خواهد شد و مرگش به اعتراضات بیش‌تری برای "کار و کرامت" دامن خواهد زد.
تظاهر‌کنندگان شعار "کار، آزادی، کرامت" سر می‌دهند. آن‌ها می‌گویند انقلاب از رسیدن به آزادی سیاسی و افزایش فرصت‌های اقتصادی باز مانده است.
پنج سال پیش نیز جوانی به نام محمد بوعزیزی خود را در اعتراض به بیکاری و فقر آتش زد و جان باخت. مرگ او به برافروخته شدن شعله‌های "انقلاب یاس" انجامید که خیلی زود به برخی از دیگر کشورهای منطقه رسید و "بهار عربی" نام گرفت.
تونس در حالی گرفتار اعتراضات داخلی است که از آن به عنوان تنها نمونه موفق اعتراضات جهان عرب در سال‌های اخیر یاد می‌کنند. با این ‌همه این کشور تا کنون نتوانسته است برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و غلبه بر از خودبیگانگی و سرخوردگی میان جوانان راهی بیابد.
به گزارش رویترز، بیکاری از ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۳/ ۱۵ درصد در سال ۲۰۱۵ رسید. بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هم افزایش داشته است و به یک‌سوم رسیده است. محمد بوعزیزی هم از فارغ‌التحصیلان بیکاری بود که مجبور به دست‌فروشی شده بود.
در چنین شرایطی است که پیوستن به گروه‌های اسلام‌گرای افراطی یکی از گزینه‌های پیش ‌روی جوانان بیکار شده است. گفته می‌شود بیش از سه هزار تونسی در عراق و سوریه به تروریست‌ها پیوسته‌اند.
حدود ۶۰ زخمی و دست‌کم یک کشته
اعتراضات در یک هفته اخیر در شهر مرکزی القصرین شعله‌ور شد و به سرعت به دیگر شهرهای تونس در شمال و جنوب کشور سرایت کرد. هیچ نشانه‌ای گواه کاهش ناآرامی‌ها نیست. معترضان شامگاه پنجشنبه در برخی شهرها به دفاتر دولتی و مراکز پلیس هجوم برده‌اند. یک مامور پلیس در جریان حمله معترضان تا کنون کشته شده است. به گزارش گاردین ۵۹ مامور پلیس و ۴۰ معترض زخمی شده‌اند.
خالد شوکات، سخنگوی دولت تونس، اعلام کرده است: «ما کاملا خواسته‌های تظاهر‌کنندگان را می‌فهمیم.» او خواسته‌های معترضان را "مشروع" دانست. او با این ‌همه هشدار داد که احتمالا "تلاش‌هایی در جهت نفوذ در میان تظاهر‌کنندگان به منظور سیاه کردن نام تونس و تخریب دموکراسی در کشور" وجود دارد.
حبیب الصید، نخست‌وزیر تونس، نیز که در مجمع جهانی اقتصادی داووس شرکت داشت برای شرکت در جلسه فوری کابینه در پی ناآرامی‌ها در کشور زودتر از موعد به کشور برگشت. قرار است او روز شنبه در رابطه با حوادث روزهای اخیر برای معترضان سخنرانی کند.
با این‌همه معترضان هیچ‌گونه بردباری برای شنیدن وعده‌های بی‌نتیجه از خود نشان نمی‌دهند. آن‌ها خواستار برداشته شدن گام‌های عملی از سوی دولت هستند.
باجی قائد السبسی، رئیس‌جمهور تونس، روز چهارشنبه اعلام کرده بود که با راه‌اندازی طرح‌های ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی در شهر القصرین بیش از شش هزار جوان را استخدام می‌کند. این خبر باعث شد روز پنج‌شنبه، هزاران نفر برای استخدام ثبت نام کردند.
تونس بر خلاف همسایه‌های ثروتمند خود لیبی و الجزایر، از منابع طبیعی محدودی برخوردار است و سال‌ها بی‌ثباتی مانع سرمایه‌گذاری در آن شده است.
دویچه وله