به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۲۷، ۱۳۹۴

آمریکا تحریم‌های تازه موشکی علیه ایران اعمال کرد


آمریکا تحریم‌های تازه موشکی علیه ایران اعمال کرد

یک روز بعد از اعلام اجرای توافق هسته‌ای ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را در واکنش به آزمایش‌ موشکی اخیر ایران علیه چند فرد و موسسه وضع کرده است.

بنا بر اعلام دولت آمریکا هفت فرد و ۳ موسسه مظنون به ارتباط با برنامه موشکی ایران به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند و از دسترسی به سیستم بانکی این کشور محروم خواهند شد.


علاوه بر شش ایرانی، نام یک شهروند چینی هم در فهرست تازه تحریم‌ها دیده می‌شود.
دو شرکت از میان سه موسسه تحریم‌شده در هنگ‌کنگ و سومی در امارات متحده عربی ثبت شده است.
خبر تصمیم آمریکا برای افزودن اسامی تازه به فهرست تحریم‌های موشکی در واکنش به آزمایش‌های اخیر در ایران در آخرین روزهای سال گذشته میلادی منتشر شد.
اما یک روز بعد گزارش شد که کاخ سفید تصمیم گرفته است که اعمال این تحریم‌ها را به تعویق بیندازد.
خیرگزاری رویترز دیروز در گزارشی دلیل تعویق این تحریم‌ها را تهدید وزیر خارجه ایران عنوان کرده بود که درباره به خطر افتادن مبادله زندانیان با آمریکا در صورت اعمال تحریم‌های تازه به همتای آمریکایی‌اش هشدار داده بود.
تحریم‌های تازه امروز یکشنبه ۱۷ ژانیه (۲۷ دی) ساعتی بعد از آن منتشر شد که زندانیان ایرانی-آمریکایی آزادشده در ایران، خاک این کشور را ترک کردند.
در توافق جامع هسته‌ای ایران اشاره‌ای به برنامه موشکی ایران نشده اما قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با این توافق از ایران خواسته است که از آزمایش موشک‌های بالیستیک جدید خودداری کند.
ایران تاکید دارد که جمهوری اسلامی هیچ محدودیتی را بر برنامه موشکی‌اش را نخواهد پذیرفت.
آزمایش موشک هدایت‌شونده عماد که باعث تحریم‌ها تازه شده اواسط مهرماه انجام شد. به گفته مقام‌های ایرانی عماد نخستین موشک دوربرد ایران با "قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف" است.
بی بی سی