به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۰۶، ۱۳۹۴

سفر روحانی به پاریس وسرنوشت مجاهدین خلق

نویسنده فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی
دولت سوسیالیست آقای اولاند نیاز مبرمی به بازار ایران دارد.

فرانسه دیگر کشور حقوق بشر نیست. فرانسه کشوری است که بیشترین محکومیت در عدم اجرای قوانین حقوق بشررا از سوی پارلمان اروپا مستقر در شهر استراسبورگ دریافت داشته و در این راستا پس از ترکیه مقام دوم را در اروپا دارا می باشد. 
این سخنان وکیل سرشناس فرانسوی اریک دوپون مورتی است که امروز دوشنبه بیست و پنجم ژانویه ۲۰۱۶ در دوکانال تلویزیونی پر بیننده فرانسوی پخش شد.

فرانسه پیش از آغاز تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی با شش میلیارد یورو، رتبه چهارم معادلات تجاری با ایران را داشت ،پس از تحریم ها این رقم به کمتر از پانصد میلیون یورو سقوط کرده است.
سال پیش نمایندگان بیش از صد و ده  شرکت فرانسوی به ایران سفر کردند. شرکت های فرانسوی در انتظار رفع تحریم علیه ایران  و عادی سازی روابط روز شماری می کردند.
پس از تحریم ها علیه ایران، در یک جا ششصد کارگر کارخانه اتومبیل سازی پژو در فرانسه  با خطر بیکاری مواجه شدند.


نگاه فرانسوی ها بیشتر بر روی صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی، هواپیما سازی و اتومبیل سازی متمرکز است. روز گذشته نیز شرکت معروف خدمات آبرسانی فرانسوی (واولیا) اعلام کرد که می تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند.

قرار داد فروش ۱۱۴ فروند هواپیمای مسافری شرکت اروپایی ایرباس در ملاقات میان حسن روحانی و فرانسوا اولاند رؤسای جمهور دو کشور به امضاء خواهد رسید. صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی زیر نظر عوامل امنیتی و سپاه پاسداران قرار دارند وصنایع اتومبیل و هواپیما در ایران نیز زیر نظر بیت رهبری اداره می شوند. دولت فرانسه ناچار است برای بدست آوردن قرار داد های پر سود به خواست های بیت رهبری، بخش های امنیتی و سپاه پاسداران گردن نهد.



دولت سوسیالیست آقای اولاند نیاز مبرمی به بازار ایران دارد. فرانسوا اولاند با همه ناکامی هایی که  در دوران ریاست جمهوری خود داشته است کاندیدا شدن دوباره  خود در انتخابات آینده رئیس جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷، میلادی را موکول به پایین آوردن آمار بیکاران فرانسوی کرده است. اولاند برای پیروزی در این انتخابات باید تا کمتر از یک سال و نیم دیگر به اوضاع نابسامان اقتصاد فرانسه و بیکاری فزاینده سرو سامان بخشد. 



جمهوری اسلامی بخوبی به اوضاع اقتصادی و مشکلات دولت فرانسه واقف است و از همین روی در نظر دارد از این فرصت استفاده کرده و یک بار برای همیشه به حضور سازمان مجاهدین خلق که زیر عنوان شورای ملی مقاومت ایران، فعالیت می کند در خاک فرانسه پایان دهد . 



پس از ماجرای برجام!  اپوزیسیون سنتی ایران از نفس افتاده است و بخش مهمی از آن با ارسال نامه و بیانیه به جمهوری اسلامی درخواست لغو نظارت استصوابی و برگزاری انتخابات آزاد کرده اند و با اصلاح طلبان درون کشور همسو شده اند.

مجاهدین با به خدمت گرفتن شمار زیادی از مقامات سابق سیاسی و نظامی در آمریکا و اروپا یک لابی پرتوان برای پشتیبانی از خود برپا کرده اند. شمار این لابی در فرانسه چشمگیر است و به سه هزار تن می رسد. برخی از وزراء و مقامات سابق، شهرداران شهر های متوسط و کوچک و اعضای شورای شهرها و استان ها در میان این لابی حضور دارند. اعضا و مسئولین این مجاهدین بطور مرتب در پارلمان های اروپا و فرانسه جلسات گفتگو و سخنرانی برگزار کرده و علیه حکومت اسلامی فعالیت می کنند، این گروه بیش از هر گروه دیگر اپوزیسیون ایران در خارج از کشور فعال می باشد و این همواره باعث نگرانی مقامات جمهوری اسلامی بوده است.

در سفر لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به تهران در امرداد ماه گذشته، علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمهوری اسلامی خواستار آن شد که فرانسه به فعالیت سازمان مجاهدین خلق در خاک خود پایان دهد. بروجردی همچنین از فرانسه خواست: « با گنجاندن سازمان مجاهدین خلق در فهرست گروه‌های تروریستی به رویکرد سابق خود در قبال آنها برگردد». مقامات رسمی جمهوری اسلامی در ملاقات با خانم الیزابت گیگو، نماینده کنونی پارلمان و وزیر پیشین دادگستری فرانسه این تقاضای حکومت اسلامی را تکرار کرد.

چند سال است نام سازمان مجاهدین از لیست های سیاه تروریستی آمریکا و اروپا بیرون آمده است ولی دولت فرانسه همچنان با بیرون آوردن نام این سازمان از لیست تروریستی  خود مخالفت می کند و به دادگاه اروپا نیز شکایت برده است  تا بتواند دوباره این سازمان را در بطور قانونی در لیست سیاه قرار دهد. جمهوری اسلامی با درخواست های پی در پی از فرانسه برای گنجاندن دوباره مجاهدین در فهرست تروریستی در واقع عقد قرار داد های تجاری با این کشور را موکول به پایان دادن فعالیت سازمان مجاهدین خلق در خاک فرانسه کرده  است.

در سال ۱۹۸۷ در دوران نخست وزیری ژاک شیراک بخشی از دولت وقت فرانسه  یازده تن از اعضای سازمان مجاهدین را به کشور آفریقایی گابون تبعید کردند. فعالیت های مجاهدین با اخراج رهبر و سران این سازمان به عراق عملاً در فرانسه محدودشد.

در بامداد هفدهم ژوئن ۲۰۰۳ میلادی نیروهای امنیتی فرانسه به مراکز مجاهدین در پاریس و حومه هجوم بردند و شماری از سران این سازمان را بازداشت کردند.در همان زمان شایع شد که ماًمورین امنیتی فرانسه مبلغ ده میلیون دلار از زیر وان حمام محل اقامت رئیس جمهور منتخب این سازمان در حومه پاریس بدست آوردند. مبلغ واقعی مصادره شده در این عملیات برابر شش میلیون و هشتصد هزار دلار بود. 

سال گذشته در پی یک فراخوان مجاهدین جمعیت گسترده ای از هواداران این سازمان در یک تظاهرات خیابانی در حومه پاریس شرکت کردند، بی درنگ رومن نادال، سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه  واکنش تندی نشان داد و این سازمان را : « برای القای افکار خشونت آمیز و غیردموکراتیک با ماهیت فرقه گرایانه و کارزار فشرده برای تأثیرگذاری و تحریف اطلاعات» محکوم کرد.

رئیس جمهور مجاهدین د رپاسخ؛ این سخنان را «هدیه ای به ملایان حاکم بر ایران» خواند. پس از همه این رویداد ها مناسبات میان سازمان مجاهدین و دولت و دولت فرانسه به سردی گراییده است.

تابستان گذشته رسانه های جمهوری اسلامی شایع کردند که رئیس جمهور مجاهدین درهنگام سفر تفریحی پادشاه عربستان به جنوب فرانسه، با مقامات امنیتی عربستان سعودی در فرانسه ملاقات کرده و در پی آن است که برای اعضای این سازمان پناهگاه تازه ای در کشورهای مخالف جمهوری اسلامی جستجو کند. این خبر تاکنون از سوی منابع معتبر تاًیید نشده است.

در امرداد ۱۳۹۴، خورشیدی ، جمال بوحسن، یک نماینده از دبیر خانه پارلمان بحرین در یک نشست گروه مجاهدین در پاریس شرکت کرده بود. جمال بوحسن از نمایندگان تندروی پارلمان بحرین می باشد. دراغلب نشست های مجاهدین در پاریس شماری از سران قبایل عراق و اردن نیز شرکت می کنند، از همین روی به شایعات مبنی بر اقامت رهبر مجاهدین در اردن  قوت می بخشند. به تازگی رسانه های جمهوری اسلامی به گفته کارشناسان امنیتی رژیم ایران نوشته اند که رهبر این سازمان در اروپا مخفیانه زندگی می کند و اشاره آنان بیشتر به کشورهای فرانسه و سوئیس می باشد.

مرکز مجاهدین در حومه پاریس از سوی ژاندارم های فرانسوی محافظت می شود، مجاهدین نزدیک به هشتصد هکتار از زمین های کشاورزی اطراف این مرکز را خریده اند. بجز ژاندارم های فرانسوی شماری از اعضای مجاهدین به عنوان گشتی، شبانه روز به شعاع چند کیلومتر دراطراف این مرکز به گشت زنی و مراقبت می پردازند. درهای ورودی و دیوار ها نیز بشدت زیر کنترل اعضای مجاهدین می باشند . از این مرکز مانند یک پادگان نظامی محافظت می شود.

در سال ۲۰۰۳، پس از حمله نیروهای امنیتی فرانسه به مراکز مجاهدین در فرانسه و مصادره شمار زیادی کامپیوتر، بیش از شصت هزار فایل کامپیوتری به دست پلیس فرانسه افتاد. پس از این رویداد سازمان مجاهدین بخشی از سرور های شبکه کامپیوتری خود را به دیگر کشور ها منتقل کرد.

چند سال پیش در یکی از بنادر کشور بلژیک ماًمورین گمرک این کشور از یک کشتی باری ایرانی تعدادی خمپاره و خمپاره انداز کشف کردند، سپس گفته شد که این سلاح ها برای انتقال به فرانسه به منظور هدف قرار دادن مرکز مجاهدین خلق در اطراف پاریس به اروپا حمل شده بود. 

چند ماه است که آتشبار های تبلیغاتی جمهوری اسلامی علیه یک شبکه تلویزیونی ماهواره ای فارسی زبان به نام ( جم تی وی) که توانسته است بینندگان زیادی در ایران بدست آورد شلیک می کنند. جمهوری اسلامی مدیر این شبکه را از عوامل سازمان مجاهدین خلق می داند و به تازگی نیز شایعه ای منتشر کرد که مدیر سابق تلویزیون فارسی بی بی سی قرار است پیش از انتخابات اسفند ماه در ایران، مدیریت شبکه جم تی وی را به عهده بگیرد. 

شیخ حسن روحانی فردا به پاریس می آید ، او می تواند حامل پیام های پاسداران، نیرو های امنیتی جمهوری اسلامی و بیت رهبری برای دولتمردان فرانسوی باشد. بی شک سرنوشت سازمان مجاهدین در فرانسه در گرو مذاکرات روحانی و اولاند خواهد بود. فرانسه مانند دیگر کشور های اروپایی در پی بدست آوردن قرار داد های اقتصادی در ایران می باشد و دراین راستا مسائل حقوق بشر و سرنوشت پناهندگان در حد شعار باقی خواهند ماند.

اپوزیسیون ایران یک بار در گذشته و در حکومت حزب سوسیالیست فرانسه، شاپور بختیار را از دست داد. از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون بیست و شش تن از مخالفین رژیم جمهوری اسلامی در فرانسه ترور شده اند. 

راه های گوناگونی برای حذف بی سرو صدای دشمنان سیاسی وجود دارد؛ یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین با سم کشنده پلوتونیم ۲۱۰ به بیماری دچار شد. الکساند لیتوینکو مخالف سیاسی ولادیمیر پوتین در لندن به همین روش از بین رفت، اخیراً وحید صقر فعال سیاسی و روزنامه نگار معروف سوریه مخالف بشار اسد دو ماه پس از بازگشت از روسیه به بیماری مرموزی دچار شد و در گذشت، صقر دو ماه  پیش با یک هیئت از مخالفین اسد عازم مسکو شد تا با مقامات روسیه درباره یافتن را حل مسالمت آمیز برای بحران سوریه گفت و گو کند. در چند سال گذشته برخی از مقامات و رؤسای  جمهور کشور های آمریکای لاتین که خارج از چارچوب منافع قدرت های جهانی گام بر می داشتند  به بیماری سرطان دچار شدند.


منبع: فرهنگ ایران