به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۰۷، ۱۳۹۴

حسن خمینی رد صلاحیت شد / واکنش رسانه های غربی به رد صلاحیت حسن خمینی


صلاحیت حسن خمینی تأیید نشد.

شورای نگهبان صلاحیت حسن خمینی، نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و از داوطلبان نامزدی مجلس خبرگان را تأیید نکرد.حسن خمینی در آزمون کتبی که به منظور تائید صلاحیت علمی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، شرکت نکرده بود.
خبرگزاری کار ایران، ایلنا، ضمن اعلام این خبر نوشت که رسول منتجب‌نیا عضو حزب اعتماد ملی، آیت‌ الله امجد نماینده پیشین مردم تهران در مجلس خبرگان، مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری ایران، مهدی طائب رئیس قرارگاه عمار و آیت‌الله موسوی بجنوردی نیز صلاحیت‌شان تأیید نشده است.
شورای نگهبان صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران را تایید کرد.
در انتخابات خبرگان ۸۱۰ تن داوطلب نامزدی در انتخابات خبرگان شدند که از این میان تنها ۱۶۶ نفر تأیید شدند.
انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان و انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان در هفتم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.
زمانه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


واکنش رسانه های غربی به رد صلاحیت حسن خمینی



 تایید نشدن صلاحیت حسن خمینی، نوه بیانگذار جمهوری اسلامی برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، در برخی از رسانه‌های غربی به عنوان یک شکست برای اردوگاه میانه‌روها و کسانی که خواستار بازتر شدن فضای سیاسی در ایران هستند، بازتاب یافته است.

به گزارش صدای آمریکا، وبسایت خبر بلومبرگ، در مطلبی کوتاه، نوشته است که "خمینی جوان، که خود حوزوی است، دیدگاه نزدیکی به سیاستمداران میانه‌رو که به دنبال برقراری آزادی‌های بیشتر در داخل کشور و تعامل سازنده با جهان هستند، دارد."

آسوشیتدپرس، نیز نوشته است که ردصلاحیت آقای خمینی، واکنشی از سوی تندروها به کسانی است که امیدوار بودند پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات توسط دولت میانه‌روی حسن روحانی، تغییراتی در نظام مذهبی ایران ایجاد شود.

خبرگزاری فرانسه نیز نوشته که ثبت نام آقای خمینی برای شرکت در انتخابات خبرگان به خاطر پیوندهایی که با محمد خاتمی رئیس جمهوری دوره اصلاحات ایران دارد، به امری بحث بر انگیز در محافل سیاسی ایران تبدیل شده بود. 

حسن خمینی که برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان نام نویسی کرده بود، در آزمون علمی نامزدان این انتخابات شرکت نکرد.

شورای نگهبان اعلام کرد که حضور در آزمون برای تشخیص صلاحیت علمی نامزدان ضروری بوده است.