به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۲۲، ۱۳۹۴

حمله افراطیون دست‌راستی آلمان به تعدادی از پناه‌جویان

 مرکل و نردبان لرزان پناه‌جویی 

آن‌طورکه پیداست، تداوم آنچه در همین چند روز اول سال نوی میلادی بر «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان، گذشته کفایت می‌کند تا ستاره بخت او که تا پیش از این به گمان بسیاری بر مهم‌ترین کرسی قدرت اروپایی تکیه زده بود، رو به افول گذارد. سیاست درهای باز مرکل به روی پناه‌جویان که درست در بحبوحه مقاومت دولت‌های شرق قاره سبز و البته با نگاهی به نیروی کار بالقوه گریختگان از جنگ در خاورمیانه، به یکی از محوری‌ترین برنامه‌های دولت آلمان بدل شده بود، اکنون به پاشنه آشیل آن بدل شده است.

دلیل آن نیز البته واضح و مبرهن است. زنان آلمانی موردتعرض واقع‌شده در شب سال نوی میلادی، نه‌تنها خوراکی مناسب برای مخالفان دست‌راستی ورود پناه‌جویان به خاک اروپا فراهم کرده، بلکه وضعیت سیاسی صدراعظم آلمان را نیز به‌شدت متزلزل کرده است؛ چنان‌که اگر ورود بیش از ١,١‌میلیون پناه‌جو به خاک آلمان در سال گذشته میلادی، احتمال بروز ناآرامی‌های اجتماعی را به تهدیدی پیش‌بینی‌شده بدل کرده بود، اما اکنون آزار و اذیت جنسی زنان به دست نزدیک به ‌هزار مرد در کلن آلمان و افزایش شمار شکایت‌ها به بیش از ٥٠٠ مورد، به بحران پیشاروی دولت ابعادی غیرمنتظره بخشیده است. هنوز یک روز از برخورد نیروهای ویژه پلیس آلمان با معترضان اکنون احیاشده و دست‌راستی جنبش مهاجرستیز و ضداسلامی «پگیدا» نگذشته بود که خبرهای روز یکشنبه حکایت از حمله گروهی از فعالان افراطی آن کشور به پناه‌جویان خاورمیانه‌ای داشت. پلیس آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرده گروهی ٢٠نفره از مهاجمان ناشناس عصر یکشنبه با حمله به شش پناه‌جوی پاکستانی در شهر کلن، آنان را مورد ضرب‌وشتم قرار داده و دو نفر از پناه‌جویان را عازم بیمارستان کرده‌اند.  به گزارش پلیس آلمان، یک تبعه سوری نیز در حالی تنها دقایقی پس از حمله اول، موردهجوم پنج ناشناس قرار گرفته که روزنامه محلی «اکسپرس» مدعی شده این حملات از پیش برنامه‌ریزی ‌شده بوده‌اند. به گفته این روزنامه محلی، مهاجمان از طریق فیس‌بوک با یکدیگر قرار گذاشته بودند با گردهم‌آیی در مرکز شهر کلن، آنچه خود عملیات «شکار» پناه‌جویان خارجی نامیده بودند را آغاز کنند؛ عملیاتی که بنا بر ادعای فعالان مهاجرستیز آلمان و با وجود بازداشت دو نفر از مهاجمان توسط پلیس کلن، تا اخراج مهاجران مجرم و متوقف‌سازی روند پرشتاب پذیرش پناه‌جو از سوی برلین، ادامه خواهد داشت. این در حالی است که پلیس کلن از ثبت ٥١٦ شکایت در رابطه با حوادث شب سال نوی میلادی خبر داده که حدود ٤٠ درصد از آن مرتبط با پرونده تعرضات جنسی و دو مورد آن متوجه اتهام تجاوز جنسی در ملأعام است؛ شکایاتی قضائی که البته تنها مختص به شهر کلن و کشور آلمان نبوده است. اگر از ١٣٣ شکایت مشابه در شهر بندری «هامبورگ» و همچنین موارد مشابه متعدد در شهر «فرانکفورت» آلمان نیز بگذریم، گزارش‌ها حکایت از ثبت ده‌ها شکایت مشابه در شهرهای «کلمر» سوئد، «سالزبورگ» اتریش، «زوریخ» سوئیس و «هلسینکی» فنلاند دارند؛ شکایاتی که پای ثابت تمامی آنها، مهاجران و پناه‌جویانی هستند که اغلب از خاورمیانه و شمال آفریقا به میهمانی اروپاییان آمده‌اند.
پلیس کلن در شرایطی ضمن اعلام جرم علیه ٣١ نفر در رابطه با حوادث شب سال نو، ١٨ نفر از متهمان را به‌عنوان پناه‌جویانی تازه‌وارد به خاک آلمان شناسایی کرده که «رالف ژاگر»، وزیر کشور راین وستفالیای شمالی، مدعی شده مسئولیت تقریبا تمامی جرائم رخ‌داده در شب سال نو، به افرادی با تابعیت خارجی باز می‌گردد. او در گفت‌وگویی با خبرنگاران و ضمن اعلام یافته‌های اولیه تحقیقات جنایی، خاطرنشان کرده اظهارات شاهدان و یافته‌های پلیس فدرال و محلی نشان از آن دارند تمامی مجرمان حوادث کلن که در جریان جشن سال نوی میلادی در مناطق بین ایستگاه راه‌آهن و کلیسای «گوتیک» آن شهر تجمع کرده بودند، اصلیتی خارجی داشته و از شمال آفریقا یا کشورهای عرب منطقه به آلمان مهاجرت کرده‌اند؛ مهاجرانی که برخی از آنها سال گذشته میلادی و با موج پناه‌جویان، درخواست تابعیت آلمان را داشته‌اند.
«هایکو ماس» وزیر دادگستری آلمان نیز در حالی حملات شب سال نو را هماهنگ و از پیش برنامه‌ریزی‌شده دانسته که «توماس دو مزیر»، وزیر کشور آلمان، خواهان آن شده تا وقایع تلخ روی‌داده در شب سال نو، به بدبینی و سوءظن مردم به پناه‌جویان دامن نزند. او ضمن اذعان به این واقعیت که بخش اعظم خشونت‌های رخ‌داده در شب سال نو، محصول عملکرد مهاجران بوده، از ضرورت تنظیم قوانین سخت‌گیرانه‌تری به منظور مجازات مهاجمان و متجاوزان سخن گفته و اظهار کرده کشورش نمی‌تواند بیش از این، عرصه مجادلات تفرقه‌آمیز درباره تغییر قوانین قضائی و مهاجرتی باشد. این در حالی است که آنگلا مرکل با وجود محکوم‌کردن وقایع شب سال نو و تأکید بر عزم دولت برای تشدید قوانین اخراج پناه‌جویان خاطی از خاک آلمان، همچنان سرسختانه بر تعهد خود به بازنگه‌داشتن مرزهای آلمان بر روی پناه‌جویان پافشاری و اعلام کرده تحت هیچ شرایطی تن به محدودسازی شمار پناه‌جویان پذیرش‌شده تا سقف ٢٠٠ هزار نفر در سال را نخواهد داد؛ موضعی که به گفته بسیاری از کارشناسان، احتمال می‌رود عاقبت هم‌حزبی‌های او در حزب «اتحاد دموکرات مسیحی» آلمان و «اتحاد سوسیال مسیحی باواریا» را ناچار کند تا برای باقی‌ماندن در قدرت، فرد دیگری را بر کرسی صدراعظمی کشور بنشانند.
شرق