به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۰۳، ۱۳۹۷

جان بولتون به جای هربرت مک‌مستر رئیس شورای امنیت ملی آمریکا می‌شود

جان بولتون رابطه خوبی با سازمان مجاهدین خلق دارد.

جان بولتون که حامی اقدام نظامی علیه ایران و کره شمالی است، در راس شورای امنیت ملی آمریکا قرار می‌گیرد.
او بارها خواستار جنگ با ایران یا تغییر حکومت ایران شده و به مواضع تندش علیه جمهوری اسلامی معروف است.
مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، سمت مهمی در کاخ سفید است و در سیاست‌گذاری و تصمیم‌های دولت در سیاست خارجی و استراتژی نظامی ایالات متحده نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، این تغییر را در توییتر اطلاع داد و نوشت که این جابه‌جایی از ۹ آوریل/۲۰ فروردین کمتر از سه هفته دیگر اجرایی می‌شود.
تغییر دیگری به نفع حامیان شدت‌عمل علیه حکومت ایران
کاخ سفید در اطلاعیه‌ای گفته که دونالد ترامپ و هربرت مک‌مستر مدتی بوده درباره استعفای او حرف می‌زده‌اند ولی این تغییر را "جلو انداختند چون هردو حس کردند مهم است که به جای گمانه‌زنی‌های ادامه‌دار، زودتر تیم جدید مستقر شود."
هفته پیش هم آقای ترامپ، رکس تیلرسون، وزیرخارجه آمریکا را در یک توییت برکنار کرد و گفت که مایک پمپئو، رئیس کنونی سیا را به جای او می‌گمارد.
مایک پمپئو هم مواضع شدیدی علیه حکومت ایران و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دارد.





Presentational grey line

هادی نیلی، بی‌بی‌سی، واشنگتن
با انتصاب جان بولتون به مقام مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، حالا کسی در راس اصلی‌ترین نهاد تصمیم‌سازی و تعیین راه‌برد دولت آمریکا قرار گرفته است که تا همین چند روز گذشته آشکارا از تغییر حکومت ایران حمایت می‌کرد.
این چهره که حامیان شدت‌عمل علیه حکومت ایران او را بابت "صراحت" تحسین می‌کنند، در دو دهه اخیر شهرت خودخواسته‌ای دست‌وپا کرده که اقدام نظامی را راه‌حل مهمی در مسائل بین‌المللی می‌داند.
بعد از انتصابش در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس‌نیوز گفت حالا کار او این است که اطمینان حاصل کند رئیس‌جمهوری آمریکا "طیف کاملی از گزینه‌ها را در اختیار دارد".
در ده روز اخیر، این دومین تغییر در سطح مقام‌های ارشد دولت آمریکاست؛ انتخاب مایک پمپئو برای وزارت‌خارجه و بعد هم جان بولتون برای ریاست شورای امنیت ملی، پیام روشن دونالد ترامپ است که می‌خواهد موضع سرسخت‌تری در قبال ایران نشان دهد؛ پیامی هم برای مقام‌های جمهوری اسلامی و هم البته به هم‌پیمانان اروپایی.





Presentational grey line

جان بولتون در سال ۲۰۱۵، کمی مانده به سرگرفتن توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا، مقاله‌ای در روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت با تیتر "برای از کار انداختن بمب ایران، ایران را بمباران کنید".
او هم‌چنین دو ماه پیش از این انتصاب در مقاله‌ای در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشت: "سیاست آمریکا باید به گونه‌ای باشد که انقلاب اسلامی ایران را پیش از رسیدن به سالگرد ۴۰سالگی‌اش تمام کند".
او در دولت جورج بوش پسر، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود و از جمله افراد کلیدی در مطرح‌شدن این ادعا بود که صدام حسین، رهبر وقت عراق، سلاح کشتارجمعی دارد؛ ادعایی که ایالات متحده و بریتانیا به اتکای آن به عراق حمله کردند و بعدا روشن شد که غلط بوده است.
جان بولتون هم‌چنین رابطه خوبی با سازمان مجاهدین خلق دارد. با مریم رجوی، از رهبران سازمان مجاهدین خلق ایران، دیدار کرده و در چند برنامه این گروه، حاضر شده یا سخنرانی کرده است.
او در تابستان گذشته در گردهم‌آیی گروه‌هایی از مخالفان جمهوری اسلامی که سازمان مجاهدین خلق از محوری‌ترین اعضای آن است، گفت: "تا قبل از سال ۲۰۱۹، ما که این‌جا هستیم، در تهران جشن خواهیم گرفت."
نگرانی کنش‌گران ضد جنگ
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید توافق هسته‌ای با ایران "مشکل‌دار" است و اگر کنگره ایالات متحده و هم‌پیمانان اروپایی آمریکا که طرف این توافق هستند این "ایراد"ها را تا میانه ماه مه (یعنی حدود ۶ هفته دیگر) درست نکنند، آمریکا از این توافق کنار می‌کشد.
جان بولتون هم‌چنین از کسانی است که دولت آمریکا را به اقدام نظامی علیه کره شمالی تشویق می‌کرده است.
کره جنوبی هفته پیش اعلام کرد که رهبر کره شمالی خواستار ملاقات با رئیس‌جمهوری آمریکا شده و دونالد ترامپ هم گفت که این دعوت را پذیرفته است و تا آخر ماه مه این ملاقات را برگزار می‌کنند.
با اعلام خبر انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا در امنیت ملی، گروه‌های حقوق‌بشری و کنش‌گران ضد جنگ درباره بالارفتن احتمال اقدام نظامی ایالات متحده علیه ایران یا کره شمالی، ابراز نگرانی کرده‌اند.
بی بی سی  فارسی