به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۰۴، ۱۳۹۷

تداوم بازداشت هفت فعال محیط زیست پس از گذشت دو ماه

خبرگزاری هرانا – هفت تن از فعالان محیط زیستی که در اوایل بهمن‌ماه سال گذشته بازداشت شده بودند، علی‌رغم گذشت ۲ ماه کماکان تغییری در وضعیت آنها مشاهده نشده و بدون دسترسی به وکیل و حق ملاقات در زندان نگهداری ‌می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هفت تن از فعالان محیط زیست که در اوایل بهمن‌ماه سال ۹۶ بازداشت شدند، همچنان از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده خود محروم هستند.
هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی اوایل بهمن ماه سال گذشته بازداشت شدند.

دو هفته پس از بازداشت این افراد به خانواده آقای امامی اعلام شد که او در زندان جان باخته است.

درخصوص درگذشت دکتر کاووس سید امامی در بهمن‌ماه سال ۹۶ چهار انجمن علمی در نامه‌ای به حسن روجانی، رئیس جمهور ایران درخواست کردند تا با فشار به نهادهای درگیر در مرگ آقای کاووسی اقدام عاجل بعمل آورد.
در همین زمینه بیش از ۲۰۰۰ نفر از دانشگاهیان و فعالان مدنی نیز با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی، خواستار ابهام زدایی درباره مرگ کاووس سیدامامی در زندان شده بودند.
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل نیز بیانیه‌ای در اسفند ماه امسال در تقبیح اتهام جاسوسی علیه فعالان زیست محیطی ایران منتشر کرد و مقامات جمهوری اسلامی را به قطع پیگرد فعالان زیست محیطی فرا خوانده بود، این بیانیه واکنشی بود به مرگ کاووس سیدامامی، بنیان‌گذار و مدیر “موسسه حیات وحش میراث پارسیان” که در بازداشتگاه جان باخت و علت مرگش خودکشی اعلام شد.

سخنگوی قوه قضاییه و دادستان تهران پیشتر اعلام کردند که اتهامات بازداشت شدگان مرتبط با جاسوسی است.

همچنین ۴ اسفندماه نیز مقام‌های امنیتی ایران در سکوت کامل خبری، سه فعال محیط زیستی دیگر وابسته به “موسسه حافظان طبیعت لاوردین” را در روزهای پایانی بهمن ماه در بندر لنگه از توابع استان هرمزگان بازداشت کرده‌اند.
رامین سید امامی،‌ فرزند کاووس سید امامی در حساب اینستاگرامش،‌ با اعلام خبر خروج خود و برادرش از کشور گفته بود که مامورین فرودگاه در آخرین لحظات مانع خروج مادرش از ایران شده‌اند.
در همین راستا، وزیر خارجه کانادا ،‌کریستیا فریلند در حساب توییترش با اشاره به ممنوع‌الخروجی مریم ممبینی ، همسر کاووس سید امامی خواستار اجازه بازگشت وی به کانادا به عنوان شهروند کانادا شد.
اواخر اسفندماه سال گذشته نیز عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد فعالان محیط زیست بازداشت شده گفته بود “اطلاعات دقیقی در این مورد ندارم. رئیس جمهوری گروه چهار نفره‌ای را برای پیگیری این موضوع و انجام مذاکرات مامور کرده اسا؛ ما هم منتظریم ببینیم که چه می‌شود اما امیدوارم هر چه سریع‌تر تکلیف این افراد روشن شود. اگر کسی مقصر است طبق قانون با او برخورد شود و اگر کسی مقصر نیست هر چه سریع‌تر آزاد شود”.
لازم به یادآوری است، دادستان تهران در تاریخ ۲۱ بهمن ماه سال جاری دادستان خبر از “شناسایی و دستگیری چند متهم مرتبط با یک پرونده جاسوسی” که “در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند” داد. گزارشات دریافتی حاکی است بازداشت شدگان ۶ تن از سرشناس ترین فعالان محیط زیست و حیات وحش ایران هستند که بعضا در پروژه هایی با سازمان ملل در حال همکاری بودند. علاوه بر بازداشت غیرمنتظره این افراد فرزند “کاووس سیدامامی” یکی از بازداشت شدگان سرشناس این پرونده تایید کرد که “خودکشی منجر به مرگ” پدرش در بازداشتگاه به اطلاع خانواده‌اش رسیده است.