به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۰۶، ۱۳۹۷

دستگیری رهبر سابق کاتالونیا در آلمان؛ اعتراضات در بارسلون

کارلس پوجدمون، رهبر سابق کاتالونیای اسپانیا، در آلمان دستگیر شده است. هزاران نفر از هواداران آقای پوجدمون در واکنش به دستگیری وی، در شهر بارسلون اسپانیا دست به تظاهرات زده اند.

ژائومه آلونسو کوئه‌ویاس، وکیل آقای پوجدمون، روز یکشنبه (۲۵ مارس) در توئیتر نوشت که وی قصد داشت از دانمارک وارد آلمان شود تا از آنجا به بلژیک برود و حین عبور از مرز دستگیر شده است.
کارلس پوجدمون هم اکنون در بازداشتگاهی در شهر نوی‌مونستر، در شمال آلمان، بسر می برد. او دوشنبه (۲۶ مارس) در دادگاه در برابر قاضی آلمانی حاضر خواهد شد.
مقامات اسپانیایی آقای پوجدمون را به خاطر برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در سال گذشته، به آشوب و شورش متهم کرده اند و در پی استرداد و محاکمه وی هستند.
هزاران نفر از طرفداران کارلس پوجدمون یکشنبه در بارسلون، مرکز کاتالونیا، تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند. آنها در حالی که به طرف کنسولگری آلمان و دفتر نمایندگی کمیسیون اروپا حرکت می کردند شعار می دادند: "آزادی برای زندانیان سیاسی"؛ "این اروپا شرم آور است."
آقای پوجدمون از حدود پنج ماه پیش، بعد از همه‌پرسی استقلال کاتالونیا، در بلژیک زندگی می کند.
دولت اسپانیا این همه پرسی را بر خلاف قانون اساسی این کشور دانست و دستور بازداشت عده ای از اعضای ارشد دولت سابق کاتالونیا از جمله کارلس پوجدمون را صادر کرد. اخیرا حکم بازداشت اروپایی او نیز صادر شد.
پس از همه پرسی، دولت مرکزی در مادرید دولت محلی کاتالونیا را برکنار کرد، اداره این ایالت را مستقیما به دست گرفت، و برای تعیین دولت جدید انتخابات برگزار کرد، اما احزاب استقال طلب با اکثریتی کوچک دوباره انتخاب شدند.
دولت اسپانیا سپس اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد که آقای پوجدمون از تبعید خودخوانده در بلژیک ریاست دولت جدید کاتالونیا را به عهده بگیرد و او باید به کشور برگردد.
اوضاع در کاتالونیا متشنج است و جدایی طلبان پس از اینکه نامزد پیشنهادی شان برای ریاست دولت دستگیر شد قصد دارند برای دولت کاتالونیا رییس تازه‌ای معرفی نکنند.

جوردی تورول دو روز پیش همراه پنج رهبر دیگر جدایی‌طلبان دستگیر شدند که باعث اعتراض و درگیری معترضان با پلیس در بارسلونا شد.
در همان روز، دیوان عالی اسپانیا حکم کرد که ۲۵ رهبر جدایی طلبان باید به اتهام شورش، اختلاس و نافرمانی از دولت محاکمه شوند و آقای تورول یکی از پنج نفری بود که بعد از این حکم بازداشت شدند.
اکنون این حکم بزرگترین مانع پیش روی استقلال طلبان کاتالونیاست و تقریبا تمام رهبران این جنبش با یک نبرد قضایی جدی مواجه هستند.
بی بی سی  فارسی