به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۰۵، ۱۳۹۷

گزارشی از آخرین وضعیت عبدالفتاح سلطانی، وکیل و فعال حقوق بشر / همراه با شعری از ایشان

تصاویرعبدالفتاح سلطانی قبل از زندان (سمت راست) و امروز پس از هفت سال زندان در اوین 


خبرگزاری هرانا – عبدالفتاح سلطانی، وکیل و فعال حقوق بشر، که از تاریخ ۲۹ اسفندماه ۹۶ با نگارش نامه‌ای سرگشاده دست به اعتصاب غذا زده بود همچنان در اعتصاب غذای اعتراضی به سر می‌برد. یکی از نزدیکان آقای سلطانی در ابن باره به گزارشگر هرانا گفته است “ایشان از ناراحتی شدید گوارشی و روده، فشار خون بالا و دیسک کمر و گردن رنج می‌برد، با توجه به این مسائل ما به شدت نگران تداوم اعتصاب غذای ایشان و وضعیت سلامتی‌شان هستیم.”
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عبدالفتاح سلطانی، وکیل و فعال حقوق بشر، که پیش‌تر در تاریخ ۲۹ اسفندماه ۹۶ با نگارش نامه‌ای سرگشاده دست به اعتصاب غذا زده بود و پس از گذشت پنج روز همچنان در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

یکی از نزدیکان آقای سلطانی در این باره به گزارشگر هرانا گفت “آقای سلطانی از پنج روز پیش در اعتراض به تبعیض‌های میان زندانیان سیاسی و زندانیان دیگر و مخالفت با درخواست آزادی مشروط خود، از سوی مسئولان زندان، تصمیم‌گیری‌های نادرست برخی از ماموران وزارت اطلاعات در تحت‌تاثیر قرار دادن مقامات قضایی و عدم رعایت حقوق شهروندی دست به اعتصاب غذا زده است”.

این منبع نزدیک به خانواده آقای سلطانی در ادامه به گزارشگر هرانا گفت “طبق قانون هر زندانی در ماه حق استفاده از سه روز مرخصی را دارد، اما علیرغم این مسئولان این حق آقای سلطانی را نیز نادیده گرفته‌اند؛ این در حالی است که ایشان از ناراحتی شدید گوارشی و روده، فشار خون بالا و دیسک کمر و گردن رنج می‌برد، و مسئولان درباره وضعیت ایشان تبعیض قائل شده‌اند و با توجه به این مسائل ما به شدت نگران تداوم اعتصاب غذای ایشان و وضعیت سلامتی‌شان هستیم.

آقای سلطانی در حالی دست به اعتصاب غذا زده‌اند که ایشان به شدت مخالف اعتصاب غذای مدافعان حقوق بشر است و معتقد است هر مدافع حقوق بشری باید از وضعیت جسمی و سلامتی خود مراقبت کند و تحت هر شرایطی جان خود را به خطر نیندازد”.

عبدالفتاح سلطانی، وکیل و فعال حقوق بشر پیش‌تر در هفتمین سال حبس خود با نگارش نامه‌ای سرگشاده در اعتراض به تبعیض‌های جاری دست به اعتصاب غذا زده بود.
این وکیل دادگستری در نامه خود اشاره کرده بود که “با توجه به عدم رعایت حقوق شهروندی مورد ادعای دولت و مداخله برخی مامورین وزارت اطلاعات آقای روحانی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به زندانیان (سیاسی – عقیدتی) به نحوی که دادستان تهران نیز تحت‌تاثیر اظهارنظرها و خواسته‌های آنان از رعایت پاره‌ای از حقوق قانونی زندانیان مذکور سر باز می‌زند”.

قای سلطانی که هفتمین سال از حبس ده ساله خود را در زندان اوین می‌گذارد، به بیماری‌های مختلف از جمله “بیماری حاد کولیت عصبی و نوسان فشار خون” مبتلا شده است، از سوی دیگر، با درخواست آزادی مشروط وی مخالفت شده و علی‌رغم گذشت چندین سال، همچنان به درخواست اعاده دادرسی وی نیز توجهی نشده است.


در ادامه شعری از عبدالفتاح سلطانی، وکیل و فعال حقوق بشر که جهت نشر در اختیار هرانا قرار گرفته است می آید:


خدا گل، آسمان گل، زمین پُر گُل بود همواره ای دوست
ملائک گل، بشر گل، دل هر ذره پر گل باشد ای دوست
ستاره کهکشان گل، نسیم صبح پر گل باشد ای دوست
فدای کوی و برزن، دل هر مرد و زن، گل باشد ای دوست
پرستو، کبک و بلبل، پَر و بال همه گل باشد ای دوست
پلنگ و شیر و آهو، دهان یک به یک، گل باشد ای دوست
نهنگ و بچه‌ماهی، خوراک هر یکی، گل باشد ای دوست
صدای موج و تندر، سراسر روز و شب، گل باشد ای دوست
به شب یا روز روشن، سخن بر هر لبی، گل باشد ای دوست
کنارم نیست یارم، خیالش با من و گل باشد ای دوست
 عبدالفتاح سلطانی – بازداشتگاه اوین