به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۲۵، ۱۳۹۶

ولیعهد عربستان، آیت‌الله خامنه‌ای را به آدولف‌ هیتلر تشبیه کرد

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در مصاحبه‌ با شبکه "سی‌ بی‌ اس" آمریکا.
پنج‌شنبه ۲۴ اسفند/ ١۵ مارس ٢٠۱٨

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز پنجشنبه ١۵فوریه/ ۲۴ اسفند و پیش از دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه "سی‌ بی‌ اس" آمریکا، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را به آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی تشبیه کرد. در این مصاحبه، محمد بن سلمان گفت که عربستان خواهان بدست آوردن بمب اتمی نیست، ولی اگر ایران در راه بدست آوردن بمب اتمی گام بردارد، ما نیز به سرعت همان راه را طی خواهیم کرد.

ولیعهد عربستان در این مصاحبه سوداگری و رویکرد توسعه‌طلبانه رهبر جمهوری اسلامی در منطقه را با سوداگرایی آدولف هیتلر در آلمان نازی مقایسه کرد و گفت: «او می‌خواهد طرح‌های گسترش‌طلبانه خود در خاورمیانه را پیاده کند، همانگونه که هیتلر در آن زمان به دنبال آن بود. خیلی‌ از کشورها در اروپا وجهان در آن هنگام و پیش از آنچه ببار آمد، متوجه نشدند که هیتلر چقدر خطرناک است. من نمی‌خواهم همان اتفاقات دوباره در خاورمیانه تکرار شود».
محمد بن سلمان همچنین گفت که اگر ایران سلاح هسته‌ای بسازد، عربستان سعودی نیز در اسرع وقت به سلاح هسته‌ای مجهز خواهد شد.
خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که هشدار محمد بن سلمان در مورد توسعه تسلیحات اتمی در حالی است که عربستان سعودی در نظر دارد تا از وابستگی به نفت رهایی یافته و برنامه هسته‌ای غیرنظامی را به سرعت در این کشور توسعه دهد. رویکرد عربستان در این خصوص نگرانی‌های فزاینده ای را درباره مخاطرات احتمالی غنی‌سازی اورانیوم و مسابقه تسلیحات اتمی در خاورمیانه ایجاد کرده است.
عربستان سعودی برنامه بسیار گسترده‌ای برای تولید برق اتمی و توسعه فناوری‌های هسته ای دارد. هم اکنون گفتگوها میان عربستان و آمریکا برای خرید ١۶ رآکتور هسته ای در جریان است.
به طور معمول، یکی از شرایط برای قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای از طرف شرکت‌های آمریکایی، این است که کشور طرف قرارداد باید قبول کند که سوخت مصرفی را غنی‌سازی نکند. معمولاً غنی سازی به طور بالقوه می‌تواند برای مصارف نظامی استفاده شود.
با این وجود، برخی از منابع از خواست عربستان سعودی برای غنی‌سازی اورانیوم و دیگر فناوری‌های هسته‌ای، موازی در چهارچوب خرید رآکتورهای هسته‌ای از آمریکا خبر داده‌اند.
عربستان قصد دارد برنامه گسترش نیروگاه‌های هسته‌ای خود را در وهله نخست با ساخت دو نیروگاه تولید برق هسته‌ای آغاز کند و به تدریج شمار این نیروگاه‌ها را افزایش دهد.
تاکنون آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و کره جنوبی، برای ساخت این نیروگاه‌ها ابراز آمادگی کرده‌اند.
ولیعهد عربستان در روزهای آینده به آمریکا سفر می‌کند و در روزهای دوشنبه ۱۹ مارس تا پنجشنبه ٢٢ مارس با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفتگو خواهد کرد.
رادیو بین المللی فرانسه