به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۲۵، ۱۳۹۶

فرزندان کاووس سیدامامی خواستار حمایت نخست وزیر کانادا برای رفع ممنوعیت خروج مادر خود از ایران شدند

رامین (سمت چپ) و مهران سیدامامی، فرزندان کاووس سیدامامی، از نخست وزیر کانادا
برای کسب لغو ممنوعیت خروج مادر خود از ایران تقاضای کمک کردند.


رامین و مهران سیدامامی برای کسب آزادی خروج مادر خود از ایران از جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا تقاضای کمک کردند. فرزندان کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و کُنشگر حفظ محیط زیست که پس از دستگیری بصورت ناآشکاری در زندان اوین درگذشت، در روز پنجشنبه ٨ مارس/ ١٧ اسفند،  از ایران خارج شدند، اما در آخرین دقایق ماموران از خروج مادر آنان جلوگیری کردند.

رامین و مهران سیدامامی در گفتگو با رسانه‌ها، با قدردانی از تلاش های کریستیا فریلند، وزیر امور خارجۀ کانادا، از نخست وزیر این کشور خواستند که او راساً برای تامین امنیت مادر آنان، خانم مریم ممبینی، اقدام نماید و ترتیبی اتخاذ کند که وی بتواند هر چه زودتر به کانادا بازگردد. مریم، رامین و مهران سیدامامی دارای ملیت کانادائی نیز هستند.
مهران سیدامامی نه تنها از دولت کانادا، بلکه از کلیۀ دول اروپائی که در ایران سفارتخانه دارند به این منظور طلب کمک کرد.
وزیر امور خارجۀ کانادا پیش از این از دولت ایران خواسته بود هر چه زودتر ممنوعیت خروج بی دلیل مریم ممبینی را رفع کرده و به وی اجازه دهد به محل اقامت خود در کانادا باز گردد.
رامین سیدامامی به رسانه‌ها گفت که در بامداد روز ٨ مارس که همراه با برادر و مادر خود فرودگاه تهران را ترک می‌کرده است، ماموری پیش آمده و با صدا زدن مادر وی، او را از سفر بازداشته است. بگفتۀ آنان ممانعت از خروج خانم ممبینی به منظور وادار کردن فرزندان به سکوت است. مریم ممبینی پیش از آن در روز ١٩ بهمن، در حالیکه هنوز از مرگ همسر خود آگاهی نداشته، به شعبه ۲۷ دادگاه فراخوانده شده و به مدت سه ساعت تحت بازجویی قرار گرفته بود. بگزارش کمپین حقوق بشر در ایران «ماموران قوۀ ‌قضاییه و اطلاعات سپاه در طی روزهای پس از مرگ کاووس سیدامامی و پس از آنکه خانواده او خواستار تحقیقات مستقل برای مشخص شدن دلیل مرگ وی شد بارها با تهدید و آزار واذیت این نهادها مواجه شده‌اند».
بگفتۀ مهران و رامین سیدامامی، ماموران امنیتی پس از آن خانم ممبینی را وادار به سپردن تعهد کتبی مبنی بر خودداری از گفتگو با رسانه‌ها کرده‌ و تهدید کرده‌اند اگر وی به این خواست عمل نکند بازداشت خواهد شد.
رامین سیدامامی گفت مقامات امنیتی ایران کوشش کرده‌اند آنان را نیز «تحت ارعاب قرار» دهند و به آنها پیغام داده‌اند که «یا خفه شوید یا کاری می کنیم خفه شوید». وی همچنین گفت که «در یک ماه و نیم اخیر زندگی آنان به کابوس تبدیل شده است».
خبر درگذشت کاووس سید امامی، کُنشگر محیط زیست و استاد دانشگاه در روز ۲۱ بهمن، دو هفته پس از بازداشت او به خانواده‌اش اعلام شد . مقامات قضایی ایران اعلام کردند که کاووس سیدامامی در زندان خودکشی کرده است. هنگامی انتشار این خبر با واکنش‌های فراوان داخلی و بین المللی روبرو شد، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، او را متهم کرد با یک «افسر اطلاعاتی آمریکا در ایران» در ارتباط بوده است. غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران، هم گفت «دشمن» قصد دارد با پرداختن به این موضوع «التهاب‌آفرینی» کند.
در همین حال، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مجلس از دستگاه قضایی انتقاد کرد و گفت اگر کاووس سیدامامی «جاسوس کد دار موساد و سیا بود، چرا از جانش محافظت نکردید؟»
کاووس سید امامی، استاد ۶۴ ساله جامعه شناسی در دانشگاه امام صادق و فعال محیط زیست، روز چهارم بهمن از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد اما ماموران روز نوزدهم بهمن به خانواده‌اش اطلاع دادند او در زندان خودکشی کرده است. رامین سیدامامی با انتشاربیانیه‌ای در ۲۵ بهمن ماه نوشت در گواهی فوت پدرش که برای انجام خاکسپاری روز پیش از آن به آنها داده شده، جای نتیجه کالبد شکافی «در انتظار» ذکر شده است.

رادیو فرانسه