به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۰۳، ۱۳۹۷

افشای برنامه مخفی ۳۰ ساله روسیه؛

نویچوک چگونه سلاح شیمیایی شد؟
در حالی که مسکو وجود هرگونه برنامه تولید گاز سمی نویچوک را که در مسمومیت جاسوس سابق این کشور و دخترش در بریتانیا مورد استفاده قرار گرفته، رد می کند، یک دانشمند روس به نام لئنوی رینک روز پنجشنبه و در گفت و گو با خبرگزاری دولتی رویا نووستی روسیه اعلام کرده که گروه بزرگی از متخصصان روس در شهرهای مسکو و چیخانی به طور پنهانی بر روی پروژه توسعه گاز سمی نویچوک کار کرده اند.


آقای رینک تاکید کرده که متخصصان روسی نتایج بسیار خوبی در توسعه این سم به دست آورده اند به طوری که دیگر این سم را باید یک سلاح شیمیایی ارزیابی کرد. این نتیجه کار متخصصان سم‌شناسی، بیوشیمی و تکنسین‌های روس بوده است.
برنامه تولید و فرمول سم نویچوک اولین بار توسط دانشمند روس، ویل میرزایانوف که هم اکنون به ایالات متحده آمریکا پناهنده شده افشاء شد. بنا بر گفته او دانشمندان روس از دهه ۱۹۸۰ توسعه این سم را آغاز کرده بودند.
در همین حال، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز روز دوشنبه گفت که روسیه یک روز اساسا وجود چنین سمی را انکار می‌کند، یک روز می‌گویند این سم وجود داشته ولی سال‌های پیش آن را کاملا نابود کرده‌اند بعد هم می‌گویند که به طرز عجیبی بخشی از این سم سر از سوئد یا اسلواکی، جمهوری چک یا ایالات متحده و یا حتی بریتانیا سر در آورده است.
در مقابل کرملین روز چهارشنبه از بریتانیا خواست که یا شواهد مستند خود در مورد حمله سمی روسیه به جاسوس سابق این کشور را ارائه کند و یا رسما به دلیل طرح اتهام‌های غیرمستند علیه روسیه از این کشور عذرخواهی کند.
پلیس بریتانیا روز یکشنبه ۴ مارس (۱۳ اسفند ۱۳۹۶) سرگئی اسکریپال، سرهنگ بازنشسته ۶۶ ساله اداره اصلی اطلاعات روسیه و دختر ۳۳ ساله‌اش یولیا بیهوش بر روی نیمکتی در یک مرکز خرید یافت.
سرگئی اسکریپال در سال ۲۰۰۶ میلادی به «اتهام جاسوسی برای بریتانیا» و «خیانت به کشورش» در روسیه مجرم شناخته شده و به ۱۳ سال زندان محکوم شد.
وی به سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا (MI6) کمک کرد تا ده‌ها تن از عوامل روس را شناسایی کند. با این حال وی چهار سال بعد در جریان مبادله جاسوس‌های آمریکا و روسیه در فرودگاه وین آزاد شد.
از زمان کشف جسد سرگئی اسکریپال و دخترش در بریتانیا، روابط سیاسی این کشور و روسیه دچار تنش جدی شده، به طوری که دو طرف دیپلمات‌های یکدیگر را از کشورشان اخراج کرده‌اند.
یورو نیوز