به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، فروردین ۰۱، ۱۳۹۷

شاید کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه قرار دارد، عیسی سحرخیز

عیسی سحرخیز
«تحمیل استعفا» به حسن روحانی

می‌توان به سادگی از کنار حرف‌های فرمانده سابق سپاه و نیروی انتظامی، گذشت و به آن اعتنائی نکرد، یا آن را یک خیز تبلیغاتی پیش‌هنگام ارزیابی کرد که یک «راه یافته به خانه ملت» برای ورود به «ساختمان پاستور» برداشته است. 
اما اگر از بالا به صفحه‌ی سیاه و سفید شطرنج سیاسی ایران نگاهی بیندازیم و تمام رویدادهای مهم ماه‌های اخیر را مد نظر قرار دهیم و اخبار پشت پرده را کنار هم بگذاریم و حتی چنین شایعاتی را «اوضاع وخیم و بحرانی ست و تنها یک حکومت یک دست مقتدر می‌توان جمهوری اسلامی را نجات دهد»، آن گاه سخنان ایده‌آل‌گرایانه «محمدعلی پورمختار» معنا و مفهوم وسیع‌تری پیدا می‌کند.


در دل این راهبرد طراحی شده در اتاق‌های فکر جریان نزدیک به هسته‌ی سخت قدرت هم می‌توان در دستور بودن برنامه‌ی «تحمیل استعفا» به حسن روحانی یا «برکناری رئیس جمهور برگزیده ملت» را دید و در پی آن «برگزاری انتخابات زودهنگام مهندسی‌شده» و هم ارتقای جایگاه سیاسی رسمی سپاه پاسداران که فرماندهان آن حتما از این سخنان روحانی خشمگین هستند که در زمان تخصیص بودجه گفته است «یک نیروی نظامی برای کشور کافی است»!

از این رو می‌توان این اظهارات فرمانده سابق سپاه و نیروی انتظامی را که «یک رییس جمهور سپاهی می‌تواند ما را نجات دهد. سپاهی‌ها مقتدرند، روحیه قوی و مدیریت جهادی دارند!»، با دیدی واقعگرایانه جدی‌تر گرفت و با آن برخوردی محتاطانه‌تر داشت.

نباید این نکته را نیز فراموش کنیم که محمدعلی نجفی نیز با ورود به ساختمان بهشت و افشای فساد مزمن و گسترده در شهرداری تهران، در دوران یک فرمانده نظامی سابق سپاه پاسداران، ضربه‌ی سنگین به اعتبار این نهاد تحت هدایت رهبرى وارد آورد - البته او در حال پرداخت هزینه‌های این اقدام خود علیه قالیباف و حامیان عالی‌رتبه وی است!

پس در دو سه سالی که به انتخابات ریاست جمهوری آینده مانده، وقتی به حرف‌هایی از این دست بر می‌خوریم و شکست‌های سنگین فرماندهان پیشین سپاه همچون محسن رضائی و قالیباف را در برابر حریفان اصلاح‌طلب و اعتدالگرایان مرور می‌کنیم، چندان راه خطا نمی‌رویم اگر گمان کنیم که حتما «کاسه‌ای زیر نیم کاسه قرار دارد»!
ایران امروز