به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۱۰، ۱۳۹۷

رهبران دو کره ۷ اردیبهشت دیدار می‌کنند؛

مقدمه‌ای برای دیدار پرزیدنت ترامپ و رهبر کره شمالی
زمان دیدار رهبران کره شمالی و جنوبی تعیین شد. قرار است این دو، روز هفتم اردیبهشت (۲۷ آوریل) دیدار و گفتگو کنند. این دیدار در این سطح، پس از یک دهه برگذار می شود. دیدار رهبران دو کره، پیش از دیدار پرزیدنت ترامپ و رهبر کره شمالی است که هنوز زمانی برای آن تعیین نشده است.

زمان برگذ اری این دیدار تاریخی میان «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «مون جای این» رئیس جمهوری کره جنوبی روز پنجشنبه ۹ فروردین در دیدار هیات های نمایندگی دو طرف در دهکده غیرنظامی و مرزی پان-مون-جوم به تایید دو طرف رسید.
ری سون گوون رئیس کمیته اتحاد مجدد مسالمت آمیز کشور گفت: مذاکرات مربوط به دیدار سران کره شمالی و جنوبی به این نتایج منجر شد. اولین دیدار دو رهبر کره شمالی و جنوبی در روز هفتم اردیبهشت در خانه صلح در بخش جنوبی روستای پانمونجوم صورت خواهد پذیرفت.
پیش از این پرزیدنت ترامپ پذیرفت با رهبر کره شمالی دیدار کند. تاکنون جزئیاتی از این دیدار احتمالی منتشر نشده است اما رایزنی هایی انجام گرفته است.
این دیدار تاریخی بین رهبران دو کره، بعد از یک سال تنش های فزاینده میان پیونگ یانگ و جامعه جهانی بر سر برنامه ها و آزمایشهای موشکی و اتمی کره شمالی برگزار می شود.
نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد توانست طی یکسال گذشته دو قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل، علیه سرپیچی پیونگ یانگ به تعهدات بین المللی خود به تصویب برساند.
برپایه این مصوبات کره شمالی از یک سوم در آمد خارجی خود و دریافت سوخت فسیلی مانند نفت محروم شد.
این تحولات پس از دیدار و گفتگوی رهبر کره شمالی با رئیس جمهوری چین، تنها متحد پیونگ یانگ، شی جین پینگ صورت می پذیرد.
سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید روز گذشته در واکنش به دیدار کیم جونگ اون از چین گفت که آمریکا مسیر اتخاذ شده را صحیح می داند.
وی گفت: ما خوشبینی محتاطانه ای داریم. اما احساس می کنیم که امور در مسیر درستی در حال حرکت هستند.
خانم سندرز افزود که آمریکا تا حصول نتایج مورد نظر، کمپین فشار حداکثری که کره شمالی را به ورود به مذاکره متقاعد کرده ادامه خواهد داد.
وی با اشاره به سفر این هفته رهبر کره شمالی به چین افزود: شما شاهد بودید که او به عنوان رهبر کشورش برای اولین بار سرزمینش را ترک کرد؛ بر آورد ما اینست که کمپین فشار حداکثری اثر مثبتی داشته است. ما این فرآیند را به امید اینکه ملاقات پرباری داشته باشیم ادامه می دهیم.
اگر چه رسانه های چین اعلام کردند که رهبر کره شمالی حاضر است درباره عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات اتمی مذاکره کند، اما در ازای آن، خواستار پاسخ مثبت از سوی ایالات متحده است.
ریچارد بول تحلیلگر ارشد مسائل خاوردور در اندیشکده بروکینگز به نکاتی در این باره اشاره دارد. او می گوید برپایه خواسته های تاریخی کره شمالی در این مذاکرات، آنها احتمالا خواستار پایان اتحاد نظامی آمریکا-کره جنوبی، و خروج نیروهای آمریکایی از کره جنوبی هستند. اموری که نه آمریکا و نه کره جنوبی حتی حاضر نیستند درباره آن فکر کنند.
به هر حال نتایج مذاکرات بین دو رهبر کره شمالی و جنوبی می تواند مطالب بسیاری درباره دیدار تاریخی بین پرزیدنت ترامپ و کیم جونگ اون به دنبال داشته باشد.
صدای آمریکا