به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، فروردین ۰۹، ۱۳۹۷

صدور کیفرخواست برای ۴۳ شرکت‌کننده در اعتراضات کرمانشاه

برای ۴۳ نفر از "عاملان" اعتراضات خیابانی دی‌ماه گذشته در کرمانشاه کیفرخواست صادر شده و پرونده آنها به دادگاه رفته است. به گفته دادستان انقلاب کرمانشاه، "تاثیرپذیری" این افراد از فضای مجازی "زیاد" بوده است.

محمدحسین صادقی، دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه، روز چهارشنبه (۸ فروردین/ ۲۸ مارس) از صدور "قرار نهایی و کیفرخواست" برای ۴۳ نفر از شرکت‌کنندگان در اعتراضات سراسری دی‌ماه سال گذشته (۱۳۹۶) در این استان و ارسال پرونده آنان به دادگاه جهت رسیدگی خبر داد. او این افراد را "عاملان آشوب‌های خیابانی" نامید.
دادستان استان کرمانشاه افزود: «تاثیرپذیری این افراد به حسب شرایط سنی از فضای مجازی زیاد بوده است و ویژگی شاخص آن‌ها رفتار هیجانی و احساسی به جای کنش منطقی است».
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، اواخر اسفندماه گذشته از صدور ۱۷۵ کیفرخواست و ۲۱ دادنامه برای بازداشت‌شدگان اعتراضات دی‌ماه خبر داده بود.
اعتراض‌های خیابانی در ایران روز ۷ دی‌ماه ابتدا در مشهد و با شعارهایی علیه حسن روحانی و دولت او آغاز شد، اما به سرعت سراسر کشور را فرا گرفت و کل نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داد. تظاهرکنندگان در حدود ۱۰۰ شهر کوچک و بزرگ ایران شعارهایی را علیه مقام‌های درجه اول جمهوری اسلامی، همچون رئیس جمهوری، رئیس قوه قضائیه و رهبر جمهوری اسلامی، سر دادند.
دادستان کرمانشاه در سخنان امروز خود در عین اذعان به اینکه "عدم تحقق خواسته‌های مردم در حوزه اقتصادی" بستر "بخشی از نارضایتی‌ها" بوده، گفت ، اعتراضات "به سرعت به سمت رفتار‌های ساختارشکنانه هدایت" شده، اما توسط دستگاه قضایی و نیرو‌های امنیتی ایران "به خوبی مدیریت" شده است.
محمدحسین صادقی همچنین گفت که تعداد پرونده‌هایی قضایی مرتبط با اعتراضات در استان کرمانشاه "زیاد نبوده" و "عمده" دستگیرشدگان "از روی ناآگاهی وارد ماجرا شده" و با اخذ تعهد آزاد شده‌اند.
هزاران بازداشتی در پی اعتراض‌ها
در جریان اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته نزدیک به ۵ هزار نفر بازداشت و دست‌کم ۲۵ نفر کشته شدند. مرگ دست‌کم دو بازداشت‌شده نیز در زندان‌های ایران تأیید شد، اما مسئولان جمهوری اسلامی دلیل مرگ آنان را "خودکشی" اعلام کردند. این دو سینا قنبری و وحید حیدری بودند که به ترتیب در زندان اوین و بازداشتگاهی در اراک جان خود را از دست دادند.
علاوه بر این دو نفر، دلیل مرگ قربانیانی چون شهاب ابطحی‌زاده در اراک، محسن عادلی در دزفول و سارو قهرمانی و کیانوش زندی در سنندج هنوز توسط بازرسان مستقل روشن نشده است. به ادعای مسئولان قضایی و مقام‌های انتظامی و امنیتی ایران، مرگ این افراد بی‌ارتباط با اعتراض‌های اخیر بوده است.
دویچه وله