به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، فروردین ۰۹، ۱۳۹۷

ترزا می گفته است که برخی همچنان در پی آسیب رساندن یا ضربه زدن به انگلستان هستند.

ترزا می، نخست وزیر انگلستان، در گزارشی دربارۀ امنیت ملی بریتانیا نوشته است که این کشور از همۀ امکاناتش برای شکست دادن کسانی استفاده خواهد کرد که قصد حمله به بریتانیا را داشته باشند.
انتشار این گزارش همزمان است با تلاش برای به قتل رساندن جاسوس دوجانبۀ روسیه سرگئی اسکریپال در انگلستان که واکنش های سریع لندن و متحدان جهانی اش را علیه روسیه در پی داشت. نخست وزیر بریتانیا در گزارش خود تأکید کرده است که از شیوۀ نرم و ارتباطات‌اش برای نبرد با جنگ های جدید استفاده می کند.

اگر چه گزارش امنیت ملی نخست وزیر بریتانیا تصریح می کند که در دو سال آینده خطر حملۀ تروریستی گروه های اسلامگرا همچنان بالا خواهد بود، اما، همین گزارش بر گسترش تهدید دولت هایی نظیر روسیه، کره شمالی و جمهوری اسلامی ایران نیز تأکید می ورزد.
نخست وزیر بریتانیا با اشاره به عملیات تروریستی لندن و منچستر و نیز سوءقصد به جان جاسوس دوجانبۀ روسیه سرگئی اسکریپال تأکید کرد که این حوادث به وضوح نشان می دهند که امنیت ملی بریتانیا به توانایی این کشور در استفاده بهتر از منابع و امکانات اش بستگی دارد.
ترزا می گفته است که برخی همچنان در پی آسیب رساندن یا ضربه زدن به انگلستان هستند. اما، آنان باید بدانند که بریتانیا از همۀ امکانات و وسایلش از جمله تدابیر اقتصادی، نفوذ دیپلماتیک در صحنۀ بین المللی و نیز منابع نظامی و امنیتی اش برای به شکست کشاندن اقدام های خصمانه استفاده خواهد کرد.
دولت بریتانیا در سال ۲٠۱٧ با پنج حملۀ تروریستی روبرو شد و پلیس این کشور می گوید که از مارس سال گذشته تاکنون ۱۴ حملۀ تروریستی دیگر را کشف و خنثی کرده است.
ماجرای سوءقصد تروریستی به جان سرگئی اسکریپال اهمیت ویژه ای به گزارش نخست وزیر بریتانیا دربارۀ امنیت ملی این کشور داده است.
در نتیجۀ تلاش های دولت بریتانیا بیش از بیست کشور در همبستگی با دولت لندن به اخراج دیپلمات های روسیه مبادرت کردند. دولت لوکزامبورگ امروز چهارشنبه ٢٨ مارس اعلام کرد که سفیر خود را در روسیه جهت مشورت فرامی خواند و همانند بریتانیا بر این باور است که به احتمال قریب به یقین مسکو مسئول مسموم کردن سرگئی اسکریپال در بریتانیا بوده است. بر خلاف غالب کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا، کانادا و آمریکا، دولت لوکزامبورگ از اخراج دیپلمات های روسیه خودداری کرده است. در اظهاراتی جداگانه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز امروز چهارشنبه ۲٨مارس گفت که کشورش قصد ندارد در پی سوءقصد به جان سرگئی اسکریپال تدابیری علیه مسکو اتخاذ کند.
در همبستگی با بریتانیا، دولت‌های آمریکا، کانادا، شماری از کشورهای اتحادیۀ اروپا و همچنین پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، به طور هماهنگ طی هفتۀ جاری دیپلمات های روسیه را اخراج کردند.     
رادیو بین المللی فرانسه