به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۰۷، ۱۳۹۷

تشدید تنش میان مسکو و غرب؛

چهارده کشور اروپائی و آمریکا، برای ابراز همبستگی با بریتانیا،
ده‌ها دیپلمات و مامور اطلاعات روسیه را اخراج کردند
در ادامه تنش های بوجود آمده میان روسیه و کشورهای اروپایی، چهارده کشور اروپایی امروز دوشنبه از تصمیم خود برای اخراج دیپلمات های روس خبر دادند.


چهارده کشور عضو اتحادیۀ اروپا و ایالات متحد آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند در همبستگی با دولت انگلستان تصمیم به اخراج دیپلمات‌ها و دیگر ماموران روسیه در کشورهای خود گرفته‌اند. اوکرائین و کانادا نیز همزمان تصمیمات مشابهی اتخاذ کردند. این تصمیمات در همبستگی با انگلستان و در پی مسموم کردن یک جاسوس پیشین روسیه سرگئی اسکریپال و دختر او یولیانا گرفته شده‌است. وزارت امور خارجۀ روسیه تصمیمات کشورهای غربی را در اخراج دیپلمات‌ها و دیگر ماموران روسی را «تحریکاتی» دانست که موقعیت را وخیم‌تر می‌کند.


 اسپوتنیک در خبری از تصمیم آلمان برای اخراج دست کم ۴ دیپلمات روس خبر داد. فرانسه هم اعلام کرد ۴ دیپلمات روس را اخراج می‌کند. لهستان هم چند دیپلمات روس را اخراج کرده است.
علاوه بر آن، ۲ دیپلمات روس از ایتالیا، ۲ دیپلمات روس از دانمارک، ۳ دیپلمات روس از لیتوانی، ۱ دیپلمات از لتونی، ۳ دیپلمات روس از جمهوری چک، ۱۳ دیپلمات روس از اوکراین، ۴ دیپلمات روس از لهستان و ۲ دیپلمات روس نیز از هلند اخراج می شوند.

همچنین استونی نیز تصمیم به اخراج وابسته نظامی روسیه در این کشور گرفته است.
در همین راستا آمریکا امروز اعلام کرد که ۶۰ دیپلمات روس را اخراج و کنسولگری روسیه در سیاتل را تعطیل می‌کند. ۱۲ نفر از این دیپلمات‌ها در سازمان ملل مشغول به فعالیت هستند.
این اقدام در پی بروز تنش میان روسیه و کشورهای اروپایی بواسطه سوءقصد به جان یک جاسوس دوجانبه در لندن انجام می شود.
در همین رابطه امروز دوشنبه چند کشور اروپایی اقدام به فراخواندن سفرای روسیه کرده بودند.
در پی اخراج اخیر ۲۳ دیپلمات روس از انگلیس در پی مسموم شدن جاسوس دو جانبه روس، وزراتخارجه کشورهای لهستان، لتونی، لیتوانی و استونی، نمایندگان روسیه در این کشورها را احضار کردند.
 «ولادیمیر الکساندروف» سخنگوی سفارت روسیه در لهستان اعلام کرد که وزارت خارجه لهستان، «سرگئی آندروف» سفیر روسیه در این کشور را احضار کرده است.
لکساندروف توضیح داد: «سفیر روسیه ظهر امروز به وقت محلی (۱۰:۰۰ به وقت گرینویچ) به وزارت خارجه لهستان احضار شده است».
بنا به گفته سفارتخانه‌های روسیه در لتونی، لیتوانی و استونی، سفرای روسیه در این کشورها نیز به وزارتخارجه کشورهای نامبرده احضار شده است.
طبق این گزارش، علیرغم آنکه دلیل این احضارها هنوز فاش نشده است، اما این اقدام چند روز بعد از اخراج ۲۳ دیپلمات روس از انگلیس و متهم کردن مسکو به مسموم کردن اسکریپال توسط «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس صورت گرفته است.
چند روز پیش، در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل، رؤسای جمهور کشورهای اروپایی با این اقدام بریتانیا همراهی کردند و تأکید کردند که اقدامات مشابهی را در نظر دارند.