به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۲۷، ۱۳۹۶

نورعلی تابنده از دراویش گنابادی خواست فعالیت خود را متوقف کنند

سایت مزار سلطانی تنها منبع اطلا‌ع‌رسانی دروایش گنابادی

قطب دراویش گنابادی با انتشار دست‌نوشته‌ای از هواداران خود خواست برگزاری جلسه‌های خود را متوقف کنند. در این دست‌نوشته سایت "مجذوبان نور" که پیگیر وضعیت دراویش بازداشت شده بود، از فعالیت منع شده است.

 او از هواداران خود خواسته است در ایام عید برای دیدار او به تهران سفر نکنند و تأکید کرده است که از "سلامت کامل" برخوردار است اما "رفتارهای خلاف قاعده بعضی از دوستان شرایطی پیش آورده که برای حفظ نظم و مراقبت از من دقت بیشتری معمول گردد."
این دست‌نوشته گمانه‌‌زنی در مورد حصر خانگی نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی را شدت بخشیده است. آقای تابنده روز ۱۵ اسفند ماه نیز با انتشار یک پیام ویدئویی ضمن تأکید بر تندرستی خود گفته بود که نمی‌تواند از خانه خارج شود. پیشتر منابع نزدیک به دراویش گنابادی از افزایش فشار بر نورعلی تابنده، رهبر اقلیت مذهبی خود خبر داده بودند.
فشار بر این محفل عرفانی پس از حوادث گلستان هفتم در خیابان پاسداران تهران شدت گرفت. تجمع دروایش گنابادی درگلستان هفتم، محل اقامت نورعلی تابنده، با بازداشت یکی از دراویش در روز ۳۰ بهمن به تنش کشیده شد. تلاش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن دراویش منجر به درگیری و خشونت شد. در حوادث این خیابان سه نیروی انتظامی و دو بسیجی کشته شدند.  
نورعلی تابنده در بیانه خود افراد کشته شده را شهید خوانده و به "خانواده همه شهدا" تسلیت گفت. در پی حوادث خیابان گلستان، به نقل از دیده‌بان حقوق بشر، بیش از ۳۰۰ نفر از دراویش گنابادی از جمله ۶۰ زن بازداشت شدند. اخبار مربوط به بازداشت این افراد توسط سایت "مجذوبان نور"، پایگاه اینترنتی که پیگیر وضعیت دراویش بازداشت شده بود، منتشر شد.
توقف خبررسانی در مورد دراویش گنابادی بازداشت شده
در دست‌نوشته نورعلی تابنده که جمعه (۲۵ اسفند/ ۱۶ مارس) منتشر شد، فعالیت‌های سایت "مجذوبان نور" محکوم شده است. در این دست‌نوشته از مجذوبان نور و ری‌استارت، برنامه‌ای از محمد حسینی، مجری سابق تلویزیون در یک جمله نامبرده شده و آمده است که این پایگا‌ه‌ها "با انتساب به سلسله فقری شبهاتی ایجاد کرده و سبب ورود خسارات به سلسله شده است."
نورعلی تابنده همچنین نوشته است: «همان طور که قبلأ نیز ذکر کرده‌ام اکنون ضمن محکومیت این گروه‌ها و تبری جستن از آنها اعلام می‌کنم سلسله نعمت‌اللهی سلطان‌علیشاهی جز سایت مزار سلطانی کانالی جهات اطلاع‌رسانی ندارد و سایر سایت‌ها فعالیت خود را تعطیل کنند و از را‌ه‌اندازی هرگونه سایت دیگری خودداری کنند.»
مدیران و گردانندگان سایت مجذوبان نور بلافاصله پس از انتشار این دست‌نوشته اعلام کردند: «پیرو اعلامیه‌ی مورخ امروز، بیست و پنجم اسفندماه قطب معزز سلسله‌ی نعمت‌اللهی گنابادی حضرت آقای حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه که توسط سایت و کانال مزار سلطانی منتشر شد؛ پایان فعالیت سایت و کلیه‌ی حساب‌های کاربری مجذوبان نور را اعلام می‌دارند.»
 به این ترتیب سایت مزار سلطانی تنها منبع اطلا‌ع‌رسانی دروایش گنابادی خواهد بود.
پیشینه تاریخی دراویش سلسله موسوم به نعمت‌اللهی سلطان‌علیشاهی گنابادی به قرن هشتم هجری برمی‌گردد. شاه نعمت‌الله ولی بنیانگذار این طریقت شناخته می‌شود. دراویش نحله‌ها و سلسله‌های گوناگونی داشته و دارند که دراویش گنابادی در ایران یکی از مهم‌ترین آنها هستند.
دراویش گنابادی تفاوتی میان خود و شیعیان نمی‌بینند، اما معتقدند که اسلام یا درویشی آنها نه بر مدار "فقه"، بلکه بر مدار "عشق" می‌گردد. مفهوم عشق نیز برای آنها نشانگر رویکردی خاص به انسان و جهان بر مبنای محبت، مدارا و صلح است. باور درویشی به حوزه سیاست نزدیک نمی‌شود، اما این بدان معنا نیست که درویش نمی‌تواند سیاسی باشد.

دراویش گنابادی طی سال‌های پس از انقلاب و به‌ویژه در دهه اخیر بارها به زندان افکنده شده و با اتهام‌هایی نظیر "تبلیغ علیه نظام"، اقدام علیه امنیت ملی" و یا "عضویت در گروه انحرافی مجذوبان نور" روبه‌رو بوده‌اند. آنان همچنین بارها در جریان حبس، با درخواست رفع فشار از قطب و همراهان خود، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به زدوخورد نیروهای امنیتی با دراویش گنابادی در تهران، خواستار تحقیقات مستقل و رسیدگی سریع به وضعیت افراد بازداشتی شده است. مرگ مشکوک محمد راجی، یکی از دراویش بازداشت‌شده و خاکسپاری شبانه او نگرانی نهادهای حقوق بشری را برنگیخته است. سازمان حقوق بشری "عفو بین‌الملل" از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است که به گزارش‌های مربوط به مرگ‌های مشکوک در زندان‌های ایران رسیدگی کند. 
دویچه وله