به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۱۱، ۱۳۹۷

اردوغان خطاب به ماکرون: که هستی که بخواهی میانجیگری کنی

رییس‌جمهوری ترکیه امروز (جمعه) در انتقادی شدیداللحن از پیشنهاد همتای فرانسوی خود برای میانجیگری میان ترکیه و کردهای سوریه گفت:
تو که هستی که می‌خواهی میانجیگری کنی؟!
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در اظهاراتی از آغاز آمادگی‌های لازم برای انجام عملیات بیشتر برای پاکسازی تروریست‌ها در شهرهای راس العین، راس العرب و تل ابیض خبر داد. او در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: ترکیه هیچ قصد و نیتی برای آسیب رساندن به نیروهای ائتلافی و متحد کشورش در منطقه ندارد.

وی با اشاره به انتقال برخی از نیروهای پ.ک.ک از کوه‌های قندیل به منطقه سنجار گفت: "هر آن ممکن است به سنجار شبیخون بزنیم." اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به عملیات شاخه زیتون در سوریه گفت: "تاکنون سه هزار و ۸۰۰ تروریست خنثی شده‌اند." منظور از خنثی شدن تروریست‌ها، بازاشت، محاصره و یا کشته شدن آنهاست.
رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه از آنچه اقدامات مداخله‌جویانه فرانسه خواند، از امانوئل ماکرون انتقاد کرد. پیشتر در روز پنج‌شنبه دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد، پاریس برای میانجیگری میان ترکیه و نیروهای دموکراتیک عمدتا کرد سوریه آمادگی دارد و به این نیروها درباره حمایت فرانسه در برقراری ثبات در شمال سوریه اطمینان داده است. همزمان خالد عیسی، نماینده کردهای سوریه در پاریس پس از دیدار امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با هیاتی از شمال سوریه شامل نیروهای کرد ی‌پ‌گ (یگان‌های مدافع خلق) گفت، ماکرون وعده داد نیروهای فرانسوی را به منبج اعزام کند تا از آنها در جنگ با داعش حمایت به عمل آورند و ترکیه را متقاعد کنند که در این شهر پیشروی نکند. پیشنهاد فرانسه واکنش‌های متعددی در پی داشت.
اردوغان در ادامه تاکید کرد فرانسه رویکرد اشتباهی درباره سوریه در پیش گرفته است. او گفت: ما عمیقا از رویکرد کاملا اشتباهی که فرانسه نشان داده است، ناراحت شده‌ایم و امید داریم که سوءتفاهم پیش آمده باشد.
خبرگزاری ایسنا