به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۲۹، ۱۳۹۶

پیام نوروزی رئیس‌جمهوری آلمان

فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان، در آستانه‌ی نوروز امسال برای دومین بار پیام شادباشی فرستاده است.
نوروز نماد "روز تازه و نور تازه" و جشنی است رنگارنگ

فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان، در آستانه‌ی نوروز امسال برای دومین بار پیام شادباشی فرستاده است. در این پیام از جمله آمده است که "میلیون‌ها انسان از فرهنگ‌های گوناگون در منطقه، از خاورمیانه و نزدیک گرفته تا شبه‌جزیره‌ی بالکان در کنار دریای سیاه و از آنجا تا قفقاز، این روزها نوروز را جشن می‌گیرند".
رئیس‌جمهوری آلمان همچنین به صدها هزار تنی شادباش گفته که "در آلمان به استقبال بهار می‌روند و برابری روز و شب و آغاز سال نو را مشترکا با خانواده، دوستان و همسایگان جشن می‌گیرند".
در پیام شادباش نوروزی اشتاین‌مایر همچنین اشاره شده که نوروز نماد "روز تازه و نور تازه" و جشنی است رنگارنگ که "نشانه‌ی بیداری و شکوفایی زندگی پس از ماه‌های تیره‌ی زمستان است".
به گفته‌ی اشتاین‌مایر: «در این روز شادمانی و بیداری، منازعات سنتی کنار گذاشته می‌شوند و از بزرگسالان قدردانی می‌شود. نوروز جشن دوستی و همبستگی است و با آن امیدی بزرگ پیوند خورده است: این امید که جوانه‌های تازه می‌توانند رشد کنند.»
رئیس‌جمهوری آلمان افزوده که چنین پیامی "در این زمانه‌ی ناامنی که در آن تقریبا هر روز خبرهایی از جنگ و ترور و نارواداری و نفرت ما را تکان می‌دهد، شهامت‌بخش است و در ما این اطمینان خاطر را برمی‌انگیزد که می‌توانیم مشترکا به هدف‌های بزرگ نزدیک‌تر شویم و به صلح در خاورمیانه دست یابیم".
به گفته‌ی رئیس‌جمهوری آلمان، نوروز این  نقش را دارد که می‌تواند انسان‌های متفاوت را گردهم آورد و به گفت‌وگو برانگیزد. او آرزو کرده که تعامل و احترام فراسوی مرزهای ملی، فرهنگی و دینی افزایش یابد.
دویچه وله