به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۲۹، ۱۳۹۶

بیانیهٔ نهضت مقاومت ملی ایران

به مناسبت بیست‌و نهم اسفند 
روز فرخندهٔ پیروزی ملت ایران بر استعمار انگلیس
نهضت مقاومت ملی ایران فرارسیدن نوروز باستانی و هم‌چنین شصت‌و هفتمین سالگرد ۲۹ اسفند ۱۳۲۹، روز فرخندهٔ ملی شدن صنعت نفت را به ملت بزرگ ایران و بخصوص به تمام پویندگان راه نهضت ملی و پیروان مصدق تبریک می‌گوید
و با ارج گزاردن به مبارزین جنبش آزادی‌خواهانه‌ی اقشار و طبقات گوناگون ملت بالاخص زنان و مردان جوان جانباخته جامعه و زنان شیردلی که با گسستن بند اسارتِ حجاب اجباری از خطر زندان و شدیدترین مجازات‌های دستگاه جابر جمهوری اسلامی نهراسیده‌اند، خود را در شادمانی هموطنان گرامی شریک می‌داند.

شصت و هفت سال از روزی می‌گذرد که مصدق با تصویب دو قانون ملی شدن صنایع نفت و قانون طرز اجرای آن (خلع ید از شرکت نفت ایران و انگلیس)، یعنی شکستن اهرم اِعمال قدرت دولت ِ استعماری انگلیس، آزادی و استقلال ایران از نفوذ و تسلط بیگانه بر عرصه‌ی سیاسی و اقتصادی کشور را به ملت باز گرداند.

در آنروز شکوهمند دوره‌‌ی تاریخی نهضت ملی ایران به اوج خود رسید؛ دوره‌‌ای پرافتخار که در آن مفاهیم آزادی و استقلال که به مدت بیست سال دیکتاتوری رضاشاه به فراموشی سپرده شده‌ بود، دگربار احیا شد. موهبتی که در دولت‌های بعد از مصدق، به استثنای دولت شاپور بختیار که فرصت نیافت برنامه‌ی خود را که با اهداف مصدق مطابقت داشت تماماً اجرا کند، هیچ یک از نخست‌وزیران و رؤسای دولت نه ‌خواستِ بهره‌گیری از آن برای تأمین رفاه عمومی و بهبود وضع زندگانی اقشار محروم جامعه را دارا بودند، نه لیاقت و توانایی آن را.

مصدق با ملی کردن صنعت نفت وضعیتی ایجاد کرد تا ملت ایران بتواند در سایه‌ی گسترده‌ی آزادی و استقلالِ بدست آمده در شاهراه برخورداری از رفاه عمومی و عدالت اجتماعی قرار گیرد و از موهبت بهروزی برخودار شود. در حالی‌که بلافاصله بعد از کودتای ننگین ۲۸ مرداد این دستاورد بزرگ نهضت ملی مصدق نیز، تا تشکیل دولت ملی بختیار، توسط دولت‌های دست نشانده‌ی دربار مجدداً به فراموشی سپرده شد.

در طی سی‌ونه سال حاکمیت خانمان‌براندز دینی در ایران نیز، سرمایه‌ی هنگفت حاصل‌شده از فروش نفت، توسط گردانندگان طماع نظام ضد ایرانی و توتالیتر جمهوری اسلامی عمدتاً یا به انباشت ارقام نجومی ثروت آنها اختصاص یافته یا برای ماجراجویی‌هایشان به صورت توسعه‌ی دامنه‌های انقلاب اسلامی در منطقه خاورمیانه برباد داده شده است.

در مقابل، هر روز اضافی به عمر فلاکت‌‌بار جمهوری اسلامی افق آینده‌ی ملت را تیره‌تر می‌نماید و به نگون‌بختی‌ زحمت‌کشان جامعه می‌افزاید.

در وضعیت ناهنجاری که چهار دهه حاکمیت شومِ برخاسته از انقلاب اسلامی خمینی و طیف همراهان او که در نتیجه‌ی انحرافِ دهشتناک جنبش آزادی‌خواهی سال‌های میانی ۵۰ شمسی از همان لحظات سقوط دولت ملی شاپور بختیار شکل می‌گرفت تا به امروز ایجاد کرده‌است‌، کار به جایی رسیده که بطور نمونه، کشاورزان بی‌پناه اصفهان با فریاد: تکلیف ما روشن شِه، نماز جمعه شروع شِه علناً کراهت خود از نظام را با پشت‌کردن به محراب امام جمعه دستگاه و عصیان خود نسبت به حاکمیتی غیرایرانی را با بانگ: رو به میهن، پشت به دشمن به منصهٔ ظهور رسانده‌اند.

در این ایام و در حالی که میلیونها جوان ایرانی هرروز بطور مستمر و به‌گونه‌ای مسالمت‌آمیز به مخالفت خود با رژیم و مبارزه با کل دستگاه حاکمه ادامه می‌دهند، یاد‌آوری از روز پرافتخار ۲۹ اسفند و فراز نهضت ملی مصدق و همچنین اشارهٔ مکرر به فرصت کوتاه و مغتمنی که بختیار با قبول نخست‌وزیری و تشکیل دولت ملی خود در چشم‌انداز نسل پدران و مادران آنها قرار داد، لازم است. لازم است، تا که نسل های بعد از انقلاب که تنها زندگی جهنم جمهوری اسلامی را دیده‌اند و با معضلات منتج از نظامی مخوف و توتالیتر بطور روزمره روبرو هستند و آنرا با تمام وجود لمس می‌کنند، در معرض وعده‌های سالوس مبلغینِ حکومت‌های فردی، تحت هر عنوان که باشد، قرار نگیرند.

با این امید، نهضت مقاومت ملی ایران که به رهبری شاپور بختیار نخستین صلای محکومیت جمهوری اسلامی را سرداده، در برابر استبداد توتالیتر آن در پیشاپیش همه پرچم آزادیخواهی را برافراشته و همیشه خود را در غم وشادی ملت ایران شریک دانسته‌، با آرزوی تحقق هرچه سریعتر اتحاد نیروهای معتقد و پایبند به دموکراسی در جهت سازندگی ایرانی آزاد و آباد، بعد از جمهوری اسلامی، امسال نیز با گرامی‌داشت خاطرهٔ ۲۹ اسفند ۱۳۲۹، فرارسیدن نوروز را به همه‌ی هم میهنان شادباش می‌گوید و آن‌را جشن می‌گیرد.
ایران هرگز نخواهد مرد
۲۹ اسفندماه ۱۳۹۶
۲۰ مارس ۲۰۱۸
نهضت مقاومت ملی ایران