به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۱۲، ۱۳۹۷

یک روز پس از اعتراضات خونین:

سربازان اسرائیل ۷۰ فسلطینی‌دیگر را زخمی کردند
سربازان اسرائیل شنبه ۳۱ مارس/ ۱۱ فروردین بار دیگر به روی جوانان فلسطینی که در مرز غزه و اسرائیل دست به تظاهرات زده بودند، آتش گشودند. به گفته امدادگران در جریان این تیراندازی ۷۰ فلسطینی دیگر زخمی شدند.


یک روز پس از بروز خشونت های مرگبار در بزرگترین تظاهرات فسلطینی ها در سال های اخیر، منطقه همچنان به شدت متشنج است.
درگیری‌های روز شنبه زمانی رخ داد که فسطینی‌های مشغول دفن مردگان خود در غزه بودند.
فقط یک روز پس از متهم شدن سربازان اسرائیلی به کشتن ۱۷ فلسطینی معترض در مرز غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از آنها تقدیر و ستایش کرد که مردم اسرائیل را قادر ساختند تعطیلات یهودی «عید فصح» را جشن بگیرند.
نتانیاهو در توئیتی نوشته: «آفرین به سربازان ما. اسرائیل برای حفظ حاکمیت ارضی و امنیت خود با عزم راسخ و تمام توان عمل می‌کند».
یک سخنگوی نظامی اسرائیلی اعلام کرد که آنها هنوز سرگرم بررسی جزئیات ناآرامی های روز شنبه هستند. هر چند به ادعای مقامات نظامی اسرائیل برخی از معترضان به سوی آنها شلیک کرده، لاستیک‌ها مشتعل هل داده، سنگ و بمب‌های آتش‌زا پرتاب کرده بودند.
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان مسئولیت حوادث روز جمعه را متوجه اسرائیل دانست.
روز جمعه، در اعتراضات فلسطینیان غزه به مناسبت «روز زمین» ۱۷ تن به دست سربازان اسرائیلی کشته شدند.
به گفته مقام‌های محلی فلسطین، ده‌ها هزار فلسطینی پشت حصارهای مرز ۴۰ کیلومتری نوار غزه و اسرائیل گرد هم آمده بودند تا برای دفاع از «حق بازگشت» به سرزمین مادری تظاهرات کنند. ارتش اسرائیل شمار راهپیمایان را ۳۰ هزار تن تخمین زده است.
شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی این حادثه نشست اضطراری برگذار کرد. ریاض منصور، فرستاده فلسطین به شورا گفت که بر اثر تیراندازی سربازان اسرائیلی ۱۷ غیرنظامی کشته و بیش از ۱۴۰۰ تن زخمی شده‌اند.
شنبه ۱۱ فروردین/ ۳۱ مارس هزاران نفر برای تشییع جنازه کشته شدگان به خیابان آمدند.
تشکیلات خودگردان فلسطین شنبه را عزای عمومی اعلام کرده بود. همزمان در مناطق اشغالی کرانه غربی اعتصاب عمومی اعلام شده بود.
دویچه وله