به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۲۰، ۱۳۹۷

سقوط لحظه به لحظه پول ملی؛ هجوم مردم به صرافی‌ها

افزایش نرخ ارزهای خارجی در ایران شتاب بی‎سابقه‎ای گرفته و ارزش پول ملی تضعیف شده است.

بنابر گزارش رسانه‎های داخلی در آخرین ساعات یکشنبه ۱۹ فروردین، بهای دلار به ۵۷۳۰ تومان و یورو به ۶۸۵۰ تومان رسید.
برخی گزارش‎ها از هجوم مردم به صرافی ها حکایت دارد. در عین حال اغلب صرافی‎ها از اعلام قیمت خودداری می‎کنند.
در سال گذشته ریال نزدیک به یک سوم ارزش خود را از دست داده است.
هادی قوامی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در انتقاد به برنامه دولت حسن روحانی برای آزادسازی قیمت دلار گفته «گام بعدی دلار می‌تواند ۸ هزار تومان و پس از آن ۱۲ هزار تومان باشد که با این اوصاف مسیر رو به قهقرا در پیش داریم و با این حساب باید کار کرد که عرضه ارز افزایش یابد.»
این اظهارات واکنشی بود به اظهار نظر حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری ایران که افزایش قیمت دلار را «بحران‎سازی اقتصادی» برای دولت خوانده بود. به باور حسام الدین آشنا «مردم و دولت نه تسلیم بحران سازی اجتماعی دی ماه شدند و نه تسلیم بحران سازی اقتصادی، ارتباطی و اطلاعاتی اردیبهشت می شوند».
افزایش بهای ارزهای خارجی و قیمت سکه انتقادها از دولت روحانی را افزایش افزایش داده است.

سهمیه ارز دانشجویی حذف شد

با اعلام بانک مرکزی از این پس نرخ ارز دانشجویی با قیمت آزاد محاسبه می‌شود.
بنابر بخشنامه ۲۸ اسفند بانک مرکزی، دانشجویان ایرانی که در خارج کشور تحصیل می‎کنند از اول فروردین ۱۳۹۷ ناچارند برای تأمین شهریه و هزینه اقامت، ارزهای خارجی را با قیمت آزاد خریداری کنند. تاکنون این دانشجویان برای خرید ارز به قیمت ارزانتر و دولتی از سهمیه‎ ویژه‎ای برخوردار بودند.
تا پیش از این، مبلغ ارزی که به هر دانشجو تعلق می‎گرفت به دو دسته شهریه و مقرری تقسیم می‎شد. برای شهریه سالانه حداکثر ۱۵۰۰۰ دلار و برای مقرری هر ۶ ماه به ازای هر ماه ۱۰۰۰ دلار سهمیه وجود داشت.
بانک مرکزی در شرایطی این تصمیم را اتخاذ کرده که سیر صعودی بهای ارزهای خارجی ادامه دارد.
به دنبال افزایش نرخ دلار، قیمت سکه طلا نیز در حال افزایش است. هم‌اکنون قیمت یک سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید به یک میلیون و ۹۳۵ هزار تومان رسیده است. این درحالی است که در روزهای گذشته، بانک مرکزی با تزریق سکه طلا تلاش کرده کنترل قیمت‎ سکه را در دست بگیرد.
تنها در روز گذشته بانک مرکزی ۱۵ هزار قطعه سکه از طریق حراج وارد بازار کرد؛ تلاشی که مؤثر واقع نشد.
در ماه‎های گذشته به دنبال افزایش نرخ ارز در بازار ایران، دلار، یورو و سکه با قیمت‎های متفاوتی عرضه شده است. بر این مبنا دلار با عناوین و قیمت‌های متفاوتی عرضه شده است: دلار فردایی، دلار سلیمانیه، ‌دلار نقدی و دلار پاساژ افشار.
رادیو زمانه