به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۲۳، ۱۳۹۷

روحانی: هدف دولت آمریکا تغییر رژیم در ایران است

 حسن روحانی در مراسمی در دانشگاه ایالات متحده را به تلاش برای سرنگونی حکومت ایران متهم کرده است.
روز یکشنبه، ٢٢ مهر (١٤ اکتبر)، آقای روحانی، همراه با شمار دیگری از مقامات دولتی، در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فنی ایران در دانشگاه تهران شرکت کرد و در سخنانی، به تشریح دیدگاه‌های خود در مورد مسایل مختلف از جمله شرایط اقتصادی و روابط خارجی جمهوری اسلامی پرداخت.
آقای روحانی با مسئول دانستن آمریکا برای مشکلات ایران، مقامات آمریکایی را به تلاش برای سرنگونی جمهوری اسلامی متهم کرد و گفت که "این تیمی که در آمریکا وجود دارد بدترین تیمی است که در برابر ایران قرار دارد؛ آنها با جنگ روانی شروع کردند، هدف بعدی آنها جنگ اقتصادی و سپس تلاش برای ناکارآمد جلوه دادن نظام است و هدف نهایی آنها مشروعیت‌زدایی برای تغییر رژیم در ایران است."
رئیس جمهوری ایران گفت که آمریکا انتظار داشت به محض خروج از توافق‌نامه هسته‌ای ایران با قدرتهای جهانی (برجام)، جمهوری اسلامی هم این توافق را لغو کند و افزود: "اگر ما خارج می‌شدیم چه اتفاقی می‌افتاد؟ پرونده به شورای امنیت برمی‌گشت و تحریم‌های بین‌المللی هم مجددا اجرا می‌شد؛ همه دنیا پشت سر آمریکا می‌ایستاد و ما تنها می‌ماندیم."
وی واکنش ایران را مفید دانست و گفت: "اما نظام جمهوری اسلامی تدبیر به خرج داد؛ عجله نکرد و بدون دستپاچگی گفت ما مهلتی چندهفته‌ای می‌دهیم تا ببینیم دیگران چه می‌کنند مهلتی که همچنان نیز ادامه دارد."
آقای روحانی تصمیم جمهوری اسلامی را باعث شکاف بین آمریکا و اروپا دانست و گفت که در اختلاف بین ایران و آمریکا، کشورهای اروپایی پشت سر ایران ایستاده‌اند. آقای روحانی در مورد وضعیت اروپائیان اظهار داشت: "کشورهای اروپایی اگر با ما قطع رابطه کنند توسط دادگاه‌هایشان جریمه می‌شوند و اگر به رابطه‌شان ادامه دهند، توسط آمریکا تحریم می‌شوند، تاکنون چنین چیزی پیش نیامده بود."
آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خو، با یادآوری اینکه اکثر مقامات ارشد جمهوری اسلامی در حوزه‌های علوم دینی و دانشگاه‌ها تحصیل کرده‌اند، گفت: "دانشگاه نقش بسیار مهمی در مدیریت آینده جامعه دارد. اگر امروز نقصی از مدیران جدید گرفته و نقد واردی مطرح می‌شود، باید بپذیریم به نوعی نقد بر دانشگاه هم هست چون این افراد در همین مراکز تربیت شده‌ و دانش آموخته و فرهیخته شده‌اند."
حسن روحانی در ارزیابی عملکرد دولت خود گفت که آغاز به کار دولت او تحولات مثبتی در پی داشت. وی گفت: "در سال ۹۲ که من انتخاب شده بودم و بنا بود دو ماه بعد دولت تشکیل دهیم، به محض انتخاب، قیمت دلار کاهش یافت و بازار آرام شد، با این انتخاب، امید افزایش پیدا کرد در حالیکه ما هنوز کاری نکرده بودیم." آقای روحانی در توجیه این تحول گفت که "مردم به آینده بهتر با تعامل بیشتر با جهان، به آرامش بیشتر، و فضای امن‌تر و نه امنیتی‌تر امیدوار شده بودند."
رئیس جمهوری ایران آزادی انتقاد را یکی از دلایل خوشبینی مردم نسبت به دولت خود توصیف کرد و گفت: "هنرپیشه سینما، کارگردان، نویسنده کتاب و دانشجو هم امیدوار شده بودند، چون می دانستند از سال ۹۲، دیگر ١٦ آذر آزاد است، نقد آزاد است، می‌توانند حرف بزنند، سخن بگویند و نقد کنند."
وی در عین حال حدودی را برای انتقاد مطرح کرد و گفت که "نقد بیش از حد می‌تواند مفید نباشد، هرچند نقد در حد خود هم مفید و هم لازم است." وی افزود: " نقد بیش از حد مثالش همان نمک است، نمک طعام به اندازه لازم است، بیش از اندازه باشد که نمی‌توان خورد. دانشگاه باید نقاد و پرسشگر باشد و باید دولت را نقد کند و تردید در این بحث وجود ندارد. البته باید با اطلاعات کافی باشد." وی گفت که برخی از استادان دانشگاه هستند که هرگز در رسانه‌ها مقاله نمی‌نویسند بلکه نظرشان را مستقیما به او منتقل می‌کنند.
رئیس جمهوری ایران همچنین خواستار ملاحظه شرایط کنونی در انتقاد از دولت شد و گفت: "وقتی دستور ورزش به فردی می‌دهید، به سلامت و سن طرف هم نگاه می‌کنید، در چه سنی و شرایطی است به همه نمی‌شود یک نسخه ورزش یکسانی داد. شرایط کشور، شرایط یکسانی نیست. ما باید در چنین شرایطی ببینیم چه کار باید بکنیم و راه حل چیست، نه در یک شرایط ایده‌آل."
آقای روحانی خواستار اتخاذ نگرشی مثبت نسبت به مشکلات کشور شد و گفت: "هر روز لیست قیمت اجناس را می‌بینم و می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است، مخصوصا کسانی که حقوق ثابت دارند اما آیا ما در برابر این شرایط باید تسلیم شویم یا باید به همدیگر امید دهیم و کمک کنیم؟" وی انتقاد کسانی را که دولت را به حرف به جای عمل متهم می‌کنند مردود دانست و گفت: "بعضی‌ها می‌گویند گفتار درمانی نکنید، ولی امید درمانی درست است. گفتار درمانی خیلی مؤثر نیست اما امید درمانی به طرف می‌گوید تو مشکلی نداری، تو زنده هستی و مشکلت حل می‌شود."
وی ابراز اطمینان کرد که با آغاز مرحله دوم تحریم در روز ١٣ نوامبر، تحول اساسی روی نخواهد داد. و نگرانی از تبعات این تحریم را "تبلیغات" توصیف کرد و گفت که "ما باید این مشکل را حل کنیم و باید دست به دست هم بدهیم و شما دانشگاهیان باید در خط مقدم باشید."
در مورد نحوه برگزاری مراسم روز یکشنبه در دانشگاه تهران، خبرگزاری فارس گفته است که این مراسم بدون دادن امکان به "صدای منتقدان" برگزار شده است. به گزارش این خبرگزاری، از هر تشکل‌ دانشجویی منتقد دولت فقط یک نفر برای حضور در مراسم سخنرانی روحانی دعوت شده در حالیکه در سال‌های گذشته، از هر تشکل ٣ تا ٤ نفر اجازه شرکت در مراسم را داشتند.
فارس به نقل از "بسیاری از فعالان دانشجویی" نوشته است که دولت برای اینکه در وضعیت کنونی صدای منتقدان شنیده نشود چنین تصمیمی گرفته و "دولتی‌ها سعی کردند صندلی‌های محل برگزاری مراسم را با موافقان خود پر کنند."
خبرگزاری فارس در مورد وضعیت دانشگاه تهران هنگام برگزاری این مراسم گفته است: "فضای امنیتی شدیدی در اطراف دانشگاه تهران از سوی نیروی انتظامی حاکم شده و حراست دانشگاه نیز قدم به قدم داخل محوطه دانشگاه ایستاده‌اند."
بی بی سی  فارسی