به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۲۹، ۱۳۹۷

به غیر از ترامپ، بسیاری در جهان روایت عربستان در باره نحوه کشته شدن خاشقجی را معتبر نمی دانند

عربستان سعودی پس از دو هفته انکار در باره سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف حاکمان این کشور سرانجام در نخستین ساعات بامداد روز شنبه اعلام کرد که وی به دنبال یک درگیری در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است.


در نخستین واکنش‌ها، در حالی که دبیر کل سازمان ملل، گزارشگران بدون مرز و شماری از اعضای کنگره آمریکا تلویحاً و یا صریحاً تردید های جدی خود را در باره معتبر بودن روایت عربستان اعلام کردند، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روایت عربستان سعودی در مورد شیوه مرگ جمال خاشقچی را معتبر و گامی بزرگ در راه کشف حقیقت در این رخداد توصیف کرد. شدید ترین واکنش در این باره را کریستف دولوار، دبیرکل گزارشگران بدون مرز داشته است. وی امروز در توئیتر نوشت: هر گونه تلاشی برای کاستن فشارها و سازش و مصالحه با عربستان به منزله مجوز دادن برای کشتن است.

پس از تأیید کشته شدن جمال خاشقجی توسط عربستان، دونالد ترامپ که برای حمایت از کمپین انتخاباتی جمهوری خواهان به ایالت آریزونا سفر کرده است خود را در پاسخ پرسش خبرنگاری که پرسید آیا روایت عربستان در مورد نحوه کشته شدن جمال خاشقجی به نظر وی معتبر است، پاسخ داد: "بله، بله"، ولی بلافاصله گفت: "هنوز زود است. هنوز ارزیابی ما و تحقیقات در باره این موضوع تمام نشده است، اما فکر می کنم گام بسیار بزرگی برداشته شده است."

کاخ سفید واشنگتن نیز به تأیید خبر کشته شدن از سوی عربستان واکنش نشان داد. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، در توییتر نوشت: ما از شنیدن خبر مرگ جمال خاشقجی بسیار اندوهگین شده ایم و تأسف خود را به خانواده، نامزد و دوستان وی اعلام می‌داریم. خانم سندرز همچنین اعلام کرد که ایالات متحده اقدام پادشاهی عربستان سعودی را که اعلام کرده تحقیقات پیرامون سرنوشت جمال خاشقجی در حال انجام بوده و پیشرفت کرده است و علیه مظنونان این رخداد دست به اقداماتی زده است، تایید می‌کند.

لیندسی گراهام سناتور ارشد جمهوری خواه و از متحدان بسیار نزدیک دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت: "حتی اگر بگویم نسبت به روایت جدید سعودی ها در باره جمال خاشقجی تردید دارم، حسن تعبیر نشان داده ام."

لیندسی گراهام، در توئیت دیگری روایت رسمی عربستان در باره نحوه کشته شدن جمال خاشقجی را صریحاً زیر پرسش برد. سناتور کارولینای جنوبی در این باره نوشت:" بسیار مشکل است که آخرین روایت (سعودی ها در باره شیوه کشته شدن خاشقجی) را معتبر دانست."

رادیو بین المللی فرانسه