به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۲۴، ۱۳۹۷

بعد از تماس پرزیدنت ترامپ با ملک سلمان، مایک پمپئو راهی عربستان شد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت که ممکن است «قاتلان خودسر» جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی را کشته باشند. بسیاری در آمریکا خواستار واکنش دولت در این مورد و مجازات کردن ریاض در صورت دست داشتن در این ماجرا شده اند. خاشقجی آخرین بار در زمان ورود به کنسولگری عربستان در استانبول دیده شد.

دونالد ترامپ روز دوشنبه با انتشار توئیتی در مورد ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی مقیم آمریکا، گفت که مایک پمپئو را فورا برای گفتگو با ملک سلمان، پادشاه عربستان، به این کشور می فرستد. وزیر خارجه آمریکا ساعاتی بعد از فرودگاه آندروز راهی عربستان شد.
دونالد ترامپ در این توئیت همچنین نوشت که با ملک سلمان، پادشاه عربستان تلفنی صحبت کرده است و او داشتن «هرگونه اطلاع در مورد هر اتفاقی "که برای شهروند سعودی‌مان" افتاده باشد را رد کرده است. او گفته است که آنها (سعودی ها) از نزدیک با ترکیه برای پیدا کردن جواب کار می کنند.»

دونالد ترامپ گفت ملک سلمان در گفتگوی ۲۰ دقیقه ای تلفنی که صبح دوشنبه صورت گرفت، اعلام کرد هیچ اطلاعی از اتفاقی که برای خاشقجی افتاده، ندارد. دونالد ترامپ گفت که ادعای انکار ملک سلمان بسیار قاطعانه بود. دونالد ترامپ گفت: «من نمی خواهم وارد ذهن او شوم، اما به نظرم آمد که ممکن است کار قاتلان خودسر باشد؟ کسی چه می داند.»
هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه با انتشار بیانیه وزارت خارجه این کشور گفت، رئیس جمهوری آمریکا خواستار تحقیقات آشکار در مورد وضعیت روزنامه نگار واشنگتن پست، جمال خاشقجی شده است.

روز دوشنبه اعلام شد که گروه تحقیق مشترک ترکیه و عربستان، وارد کنسولگری عربستان در استانبول می شوند.
این اقدام در پی تماس قبلی تلفنی ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، صورت می گیرد.
جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی مقیم آمریکا، از دوم اکتبر، دهم مهرماه، که برای دریافت اسناد ازدواج وارد ساختمان کنسولگری شد، دیده نشده است.
در بیانیه ای که شبکه تلویزیون الاخباریه عربستان به نقل از ملک سلمان قرائت کرد، او در تماس تلفنی با رئیس جمهوری ترکیه از تشکیل گروه تحقیق مشترک در مورد ناپدید شدن شهروند سعودی جمال خاشقجی سپاسگزاری کرد و تاکید کرد که نباید به هیچ کس اجازه تخریب روابط خوب دوجانبه داده شود.
همچنین ملک سلمان، با صدور دستوری خواستار تحقیقات داخلی در مورد ناپدید شدن آقای خاشجقی، روزنامه نگار منتقد سیاست های ریاض برپایه یافته های گروه تحقیق مشترک ریاض- آنکارا شده است.
فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده ارشد سیاست خارجه اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در ابتدای جلسه وزرای خارجه این بلوک گفت که کشورهای عضو بدون مشخص شدن نتایج تحقیق، تصمیمی در رابطه با عربستان سعودی اتخاذ نخواهند کرد.
او گفت: «من موضع دیگر کشورهای اروپایی را بیان کرده ام. ما ابتدا خواستار تحقیقات شفاف، واضح و همکاری بین دو کشور در مشخص کردن آنچه رخ داده است، هستیم و سپس تصمیم خواهیم گرفت.»
وزیر خارجه استرالیا نیز گفت که کشورش نگرانی عمیقی نسبت به ناپدید شدن روزنامه نگار واشنگتن پست دارد.
پرزیدنت ترامپ طی روزهای گذشته بارها گفته است که در صورت نقش عربستان سعودی در قتل احتمالی روزنامه نگار منتقد پادشاهی این کشور، با ریاض برخورد خواهد کرد.
برخی از قانونگذاران آمریکا از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات نیز اعلام کرده اند که کنگره در این زمینه ساکت نخواهد نشست.

صدای آمریکا