به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۵، ۱۳۹۸

اعتصاب غذای یک وکیل و چندین زندانی سیاسی در ایران؛

  'جان محمد نوری‌زاد در خطر است'
امیرسالار داودی، وکیل زندانی در ایران،
 در یادداشتی اعلام کرده که در اعتراض به "دریغ کردن کمترین حق یک زندانی سیاسی" و خودداری مسئولان از دادن چند روز مرخصی به او از روز ۲۰ بهمن اعتصاب غذا کرده است. 

او در یادداشتی که به وکیلش داده نوشته است که ۱۵ ماه به طور پیوسته در زندان بوده و از این مدت ۱۹۰ روز در انفرادی حبس شده است. آقای داودی گفته‌ برخورداری از مرخصی را حق خود می‌داند اما مسئولان هیچ اقدامی برای مرخصی او انجام نداده‌اند و به همین دلیل او از ساعت شش عصر روز ۲۰ بهمن اعتصاب غذا کرده است.

آقای داودی هشدار داده که "مسئولیت هر اتفاقی که برایش بیفتد" متوجه مسئولان قضایی از جمله "رئیس قوه قضائیه، دادیار ناظر زندان، معاون دادستان تهران و دادستان تهران" است و نوشته این افراد "کسانی هستند که در اعطای این مرخصی کوتاهی کرده‌اند و حداقلی‌ترین خواسته یک زندانی سیاسی را برای عملی کردن وعده‌اش به دخترش مبنی بر چند روز آمدن به خانه دریغ کردند."

آقای داودی ۲۹ آبان سال ۱۳۹۷ بازداشت شد و از آن زمان در اوین زندانی است. به گفته عفو بین‌الملل در این مدت او "دسترسی بسیار محدودی به خانواده و وکیل داشته است."

امیرسالار داودی که وکالت چندین پرونده متهمان سیاسی و امنیتی را به عهده داشته به خاطر فعالیت های حقوق بشری به ۳۰ زندان محکوم شده است که ۱۵ سال آن را باید در زندان بگذراند.

"توهین به رهبری"، "تبلیغ علیه نظام" و "تشکیل گروهی با هدف بر هم زدن امنیت ملی" از جمله اتهامات او بود که آخرین آنها به ایجاد کانال تلگرامی مرتبط می شود که باعث صدور طولانی ترین مجازات حبس - ۱۵ سال - برای این وکیل دادگستری شده است.

مصطفی دانشجو،‌ وکیل دادگستری از شنیدن این خبر ابراز تاسف کرد و در توییتر نوشت: "موازنه و ملازمه میان حاکمیت و شهروندان به حدی مخدوش شده که یک وکیل دادگستری و مدافع حق، برای مطالبه حق قانونی و شهروندی، در شرایط سخت زندان و محدودیت، به سلاح پرهیز از خوردن و اعتصاب غذا پناه می‌جوید."

امیرسالار داودی یکی از چهار وکیل زندانی در ایران است که جایزه حقوق بشر شورای انجمن‌های حقوقی و وکلای اروپا را دریافت کرده است.

محمد نوری‌زاد، فعال سیاسی و یکی از ۱۴ نفری که در نامه‌ای سرگشاده خواستار کناره‌گیری آیت‌الله علی خامنه‌ای،‌ رهبر ایران از مقامش شدند، در زندان مشهد "دست به اعتصاب غذا و دارو" زده است و به گزارش نزدیکان او "جانش در خطر است."

فایلی صوتی از خدیجه قوامی، مادر آقای نوری‌زاد منتشر شده که می‌گوید در زندان مشهد به دیدن پسرش رفته و وضعیت جسمانی او نگران‌کننده بوده است. او پیشتر هم گفته بود که پسرش هشت بار در زندان مشهد از حال رفته است.

خانم قوامی می‌گوید که در ملاقات اخیر با پسرش متوجه شده که "او رنگ به صورت نداشته، دست هایش می‌لرزیده" و از حال رفته و به زمین افتاده است. او با ابراز نگرانی از جان پسرش می‌گوید: "او را نگه داشته‌اند تا جنازه‌اش را تحویل من بدهند."

مادر آقای نوری‌زاد از سختی سفر به مشهد برای ملاقات با پسرش می‌گوید و می‌گوید او را "گوشه زندان مشهد انداخته اند که من نتوانم به دیدنش بروم."

خانم قوامی آقای خامنه‌ای را مسئول جان پسرش دانسته و با خطاب قرار دادن رهبر ایران تهدید می‌کند که ساکت نخواهد ماند و می‌گوید: "من مادر یک جانباز ۷۰ درصد هستم" و "اگر جنازه پسرم بیاید،‌ پدر همه شما را در می‌آورم" و افزود: "فکر کردید می‌گذارم برای شما زندگی بماند."

فاطمه ملکی، همسر محمد نوریزاد هم در گفت و گو با بی‌بی‌سی فارسی گفت که روز یکشنبه ۲۰ بهمن ملاقاتی با آقای نوری زاد داشته اما "بعد از مدت کوتاهی حال او بهم می‌خورد و از صندلی به زمین می‌افتد."

به گفته خانم ملکی، در حالیکه خانواده انتظار آزادی او را داشتند، آقای نوری زاد به زندان وکیل آباد شیراز منتقل شده و تماس تلفنی با او "ممنوع است."

اعتصاب غذای چند زندانی دیگر در زندان‌های اوین و ارومیه
خبرگزاری هرانا هم روز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه در گزارشی از ادامه اعتصاب غذای برزان محمدی، رضا محمدحسینی، مهدی مسکین‌نواز و خالد پیرزاده، چهار زندانی سیاسی در زندان اوین خبر داد.

این زندانیان از تاریخ ۱۲ بهمن ماه در اعتراض به "عدم موافقت با آزادی مشروط، عدم رسیدگی به مطالبات زندانیان سیاسی، عدم رعایت اصل تفکیک جرایم، اطاله دادرسی، صدور احکام سنگین قضائی و قطعی شدن احکام دادگاه بدوی بدون برگزاری دادگاه تجدید نظر علیه خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند."

بر اساس این گزارش رضا محمدحسین، شب سه‌شنبه ۲۲ بهمن ماه به دلیل ضعف عمومی به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده است.

هرانا همچنین می‌گوید که سیامک اشرفی اشگه سو و بشیر پیرماوانه، دو زندانی سیاسی در زندان ارومیه هم از اوایل بهمن ماه در اعتصاب غذا هستند.

بی بی سی  فارسی