به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۱۲، ۱۳۹۹

سقوط کم‌‌سابقه قیمت نفت به ۲۳ دلار

قیمت نفت در بازارهای جهانی دوشنبه ۳۰ مارس/ ۱۱ فروردین به طرز کم‌سابقه‌ای کاهش یافت. به سبب تأثیرات همه‌گیری جهانی کرونا بر اقتصاد جهان و فروپاشی اتحاد  اوپک و غیر اوپک و جنگ نفت عربستان سعودی با روسیه قیمت نفت برنت به پایین‌ترین حد خود در ۱۸ سال گذشته رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز  ، قیمت هر بشکه نفت برنت دوشنبه ۳۰ مارس/ ۱۱ فروردین با یک دلار و ۶۸ سنت معادل ۶.۷ درصد افت به ۲۳ دلار و ۲۵ سنت رسید. قیمت نفت برنت اوایل امروز به پایین‌ترین رقم از نوامبر ۲۰۰۲ یعنی ۲۳ دلار و ۳ سنت رسیده بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا هم که اوایل امروز با یک دلار و ۱۷ سنت معادل ۵.۴ درصد کاهش به ۲۰ دلار و ۳۴ سنت رسید.

افت شدید تقاضا به دلیل شیوع جهانی کووید ۱۹ و جنگ نفتی عربستان با روسیه که موجب سرازیر شدن میلیون‌ها بشکه نفت بیشتر به بازار شده عوامل اصلی سقوط قیمت جهانی نفت هستند.

عربستان سعودی جمعه گذشته اعلام کرد برای مذاکره با روسیه در جهت کاهش تولید نفت برای ثبات قیمت‌ها در بازار آمادگی ندارد. صنابع نفتی آمریکا تحت تاثیر کاهش فزاینده قیمت نفت قرار گرفته‌اند. در روزهای گذشته واشنگتن ریاض را برای از سرگیری مذاکرات با روسیه تحت فشار قرار داده بود. یک مقام بلندپایه روس جمعه گذشته گفته بود تعداد زیادی از کشورهای تولیدکننده نفت برای کاهش تولید و همکاری با روسیه در جهت به ثبات رساندن بازار اعلام امادگی کرده‌اند.

لاچلان شاو، تحلیلگر بانک ملی استرالیا در مصاحبه با خبرگزاری رویترز درباره چشم‌انداز قیمت نفت گفت:

«اوپک، عربستان و روسیه ممکن است اختلافات خود را حل کنند، اما کار زیادی از اوپک ساخته نیست. زیرا شوک کاهش تقاضا به دلیل ویروس کرونا بسیار عظیم بوده است. واقعیت این است که اگر اوضاع تغییر نکند ظرفیت مخازن ذخیره نفت جهان در طی چند ماه آینده پر خواهد شد و این تاثیر بسیار مخربی بر قیمت نفت خواهد گذاشت.»

تحلیلگران بازار پیش‌بینی کرده‌اند که تحت تأثیر همه‌گیری جهانی کووید ۱۹ نیاز به نفت همچنان ۱۵ تا ۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش بیابد.

در اثر همه‌گیری جهانی کرونا حدود سه میلیارد نفر از جمعیت جهان تحت قرنطینه قرار گرفته‌اند، مرزها مسدود و گردشگری تعطیل شده و به همین سبب هم بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

عربستان سعودی برای تأمین بودجه سالانه خود به نفت ۸۰ دلاری نیاز دارد. روسیه به نفت ۴۰ دلاری. تهران هم با وجود اینکه صادرات رسمی‌اش در یک سال گذشته به دلیل سخت‌گیری آمریکا در تحریم‌ها به پایین‌ترین میزان ممکن رسیده، از کاهش قیمت نفت ناراضی است. دولت در بودجه سالانه‌اش صادرات حداقل یک میلیون بشکه نفت با قیمت ۷۵ دلار را پیش‌بینی کرده بود. حالا اما نه صادرات یک میلیون بشکه ممکن است و نه قیمت ۷۵ دلاری و همین ممکن است کسری بودجه تحمیل شده را تا سه برابر افزایش دهد.

علاوه بر تهران، بغداد در میان بحران سیاسی که همچنان مانع تشکیل دولت شده است باید کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت نیز را نیز جبران کند. وضعیت در دیگر کشورهای منطقه بهتر از سه دارنده ذخایر نفتی است اما آنها هم از کاهش قیمت ناخشنود هستند و به دنبال راهی برای برون‌رفت از این وضعیت.

رادیو زمانه