به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۱۱، ۱۳۹۹

انتقاد محمدرضا خاتمی در قرنطینه از ناکارآمدی دولت در تعامل با بحران کرونا

محمدرضا خاتمی، نماینده پیشین پارلمان و برادر محمد خاتمی
محمدرضا خاتمی، نماینده پیشین پارلمان و برادر محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران طی پیام ویدیویی از محل قرنطینه خود از ناکارآمدی دولت جمهوری اسلامی و مسئولات در تعامل با بحران ویروس کرونا انتقاد کرد.

طی 24 ساعت گذشته ویدیویی از محمد رضا خاتمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که او را در حال قرنطینه در یکی از بیمارستان‌ها، نشان می داد.

خاتمی در پیامش انتقاداتی را متوجه دولت کرد.این پزشک و سیاستمدار اصلاح طلب که ریاست مجلس ششم را در کارنامه خود دارد، از عملکرد دولت در برابر انتشار ویروس کرونا در کشور، انتقاد کرد و خواهان فراهم سازی شرایطی شد که شهروندان بتوانند در منازل خود باقی بمانند و مجبور به خروج از خانه نشوند.

بی اعتمادی میان رژیم و مردم
خاتمی با تاکید بر لزوم جستجوی دلایلی که باعث می شود مردم به دستورالعمل های بهداشتی پای بند نمانند، گفت: عدم موفقیت دولت های متوالی ایران در عمل به وعده‌های خود، باعث ایجاد بی اعتمادی میان رژیم و مردم شده است.

او افزود: «دولتها باید در چنین شرایطی، بیشترین مسئولیت را بر عهده بگیرند زیرا مردم قطعا نمی خواهند داوطلبانه بیمار شوند. دولت باید این توانایی را برای مردم فراهم کند تا در خانه بمانند. اگر کمبودهایی را مشاهده کردیم، باید علل آن را بدانیم.»

خاتمی ادامه داد: «این که مردم به توصیه ها پایبند نیستند به این دلیل است که مسئولان به آنها اهمیتی نمی دهند.اگر مسئولان به امور مردم اهتمام داشتند، مردم به آنها گوش می دادند ولی زمانی که مسئولان به مردم توجهی ندارند، مردم با آنها همکاری نخواهند کرد.»

او با تأکید بر اینکه مرحله کنونی، مستلزم هماهنگی و وحدت است، اظهار داشت: «ما باید اعتماد مردم را احیاء کنیم، باید بفهمیم که چرا مردم اعتماد خود را به دولت، از دست داده اند. من اذعان می کنم که طی سال های گذشته، اعتماد میان مردم و دولت، از میان رفته است زیرا مردم ندیدند که هیچ یک از مسئولان کنونی، به وظایف خود عمل کند.»

به همین دلیل ، به باور خاتمی دولت قادر به مقابله با بحران بهداشتی کنونی نیست و بروز ویروس کووید 19، پرده از وجود بیماری های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی شایع در تار و پود كشور برداشت.

چندین انتقاد از دولت
گفتنی است، انتقادات بسیاری از سوی مخالفان دولت ایران بر عملکرد آن؛ به ویژه از لحاظ لاپوشانی شمار واقعی موارد ابتلاء در کشور و مخالفت با اعمال قرنطینه در مناطقی یا استان های مکان شیوع شدید کرونا، وارد آمده است.

به دنبال اصرارمقامات رژیم ایران بر ادامه انکار حقیقت شیوع کرونا به مدت بیش از دو ماه، دولت ایران روز شنبه 28 مارس، از زبان علی اکبر حقدوست، رئیس ستاد کنترل کرونا، اعتراف کرد که کووید 19 از ده روز پایانی ژانویه گذشته، در ایران به صورت اپیدمیک در آمده است.

حق دوست در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی ویدئویی گفت: «ویروس در آن برهه در ایران به شکلی عنان گسیخته اما بدون آنکه ظهورعلائم آن در ابتدا، گسترش یافت.» وی در پاسخ به سؤالات خبرنگاران، با بیان اینکه مسئولان، در تشخیص شیوع کرونا تأخیر داشتند و به همین دلیل، شیوع آن را دیر اعلام کرده اند، افزود که این بیماری، در آن دوره در چندین شهر شیوع یافته بود.

شایان ذکر است ، ایران مطابق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در روز شنبه 28 مارس، کووید 19، 35 هزار مورد اتبلاء و بیش از 2500 کشته برجای گذاشته است.

کیانوش جهانپور سخنگوی این وزارت خانه، روز گذشته در نشست خبری روزانه خود اظهار داشت: مقامات بهداشتی طی 24 ساعت گذشته، 3076 مورد جدید ابتلاء را شناسایی کردند که مجموع موارد ابتلاء را به 35408 مورد رسانده است.

او افزود: 3 هزار و 206 نفر در شرایط بحرانی قرار دارند، در حالی که 11 هزار و 679 بیمار بهبود یافته و می توانند به خانه های خود باز گردند.

العربیه